Cijeli Hollywood je paraliziran - u tijeku je jedan od najvećih štrajkova u posljednjih 60 godina zbog financijskih naknada za sadržaj prikazivan na streaming servisima te novog zakona o upotrebi AI tehnologije u filmskoj i televizijskog proizvodnji.
13. srpnja 2023. godine sindikat filmskih glumaca (SAG-AFTRA: Screen Actors Guild-American Federation of Television and Radio Artists) jednoglasno je odobrio izlazak u štrajk. SAG-AFTRA je najveći holivudski sindikat koji predstavlja 160.000 filmskih i televizijskih glumaca. Upravo svjedočimo jednoj od najvećih borbi za ravnopravniji rad u ovoj industriji jer su se glumci pridružili scenaristima okupljenim u sindikat scenarista (WGA: Writers Guild of America) koji se još od svibnja bore za svoja prava.
Već je prosvjed WGA blokirao 80 % Hollywooda, međutim, razmjeri sadašnjeg štrajka predstavljaju kompletni shut down kalifornijskog mjesta snova, slave i profita. Velika većina TV i filmskih produkcija ugasila je ili pauzirala proizvodnju. Zato se ne zna kada ćemo gledati Yellowjackes, Severance, Stranger Things jer je njihovo snimanje prekinuto kada je počeo štrajk pisaca te je nejasno koliko dugo ćemo čekati nadolazeće sezone i hoće li ih uopće biti. Iako u mnogim gledateljima to izaziva anksioznost zbog cliff-hangera na kraju sezone, kao i zbog toga što su naviknuti na konzumiranje ovakve vrste sadržaja, većina, sve do ovog štrajka, nije bila svjesna ljudi koji stoje iza sadržaja u kojima uživamo na našim kaučevima i krevetima, niti činjenice da su pisci i glumci zbog nepravednog sustava dovedeni do ruba egzistencije. A bez glumaca i scenarista nema novog sadržaja. Autorski rad u umjetnosti sve manje i manje se cijeni, no možda će nas ovaj prosvjed podsjetiti koliko je kreativni rad umjetnika bitan.
Pregovori oko ugovora o radu traju već više od dva mjeseca dana, no bez pravednog i zadovoljavajućeg ishoda za umjetnike koji čine srž ove industrije. Glumica Fran Drescher, zvijezda TV serije “Dadilja”, a danas predsjednica SAG-AFTRA-e, nazvala je odgovore studija u pregovorima “uvredljivima i bez poštovanja” te je održala snažan govor u kojemu poziva na solidarnost i proziva velike producentske kuće i streaming divove pohlepnim entitetom. Zapanjena je na koji se način ljudi s kojima su poslovali ponašaju prema glumcima i piscima, a najviše je šokira činjenica da se velike produkcijske kuće pozivaju na vlastito siromaštvo dok istovremeno daju stotine milijuna dolara svojim izvršnim direktorima. Takva dihotomija u nepoštenoj podjeli bogatstva i gramzljivost streaming servisa i produkcijskih kuća te orijentiranost isključivo na zaradu dovela je do velike krize u Hollywoodu.
Mogao je to biti i trostruki štrajk da su se scenaristima i glumcima pridružili redatelji, što se dugo očekivalo, no oni su se početkom lipnja nagodili sa Savezom filmskih i televizijskih producenata (AMPTP: Alliance of Motion Picture and Television Producers), grupom koja predstavlja filmske studije Paramount Pictures, Sony Pictures, Universal Pictures, Walt Disney Studios and Warner Bros, zatim televizijske kuće ABC, CBS, FOX i NBC te streaming servise poput Netflixa, Apple TV+ i Amazona.
2. svibnja 2023. sindikat scenarista WGA započeo je prosvjed upravo zato što postoji ogroman raskol između plaća scenarista i profita koji veliki streaming servisi i kompanije zarađuju na serijama. Možda niste čuli za termin “residuals”, no to je kompenzacija koju bi pisci trebali dobiti kada se ponovno koristi ili reprizira njihov rad. Međutim, streaming divovi mijenjaju pravila igre te su financijske naknade za autorska prava pisaca smanjili ili ukinuli. Mnogi slavni glumci i pisci čije je serije otkupio Netflix nisu ništa zaradili iako su te serije imale milijune gledatelja, a Netflixu su donijele veliku dobit.
I dok glumci i pisci traže druge poslove i ne dobivaju ništa od digitalnih servisa za emitiranje serija, holivudski CEO zarađuju milijune: Reed Hastings, izvršni direktor Netflixa, zaradio je 51 milijun dolara u 2022. godini. Napokon, scenaristi i glumci odlučili su se zajedno suprotstaviti streaming divovima i njihovoj pohlepi za profitom. Kao što smo već rekli, zbog sadašnjeg štrajka obustavljena su snimanja većine filmova i serija, a velik broj holivudskih zvijezda odbija prisustvovati događajima za promociju snimljenih filmova. Prvi takav istup solidarnosti imali su Cillian Murphy i Emily Blunt, zvijezde filma Oppenheimer, koje su napustile premijeru u znak podrške štrajku. I mnogi drugi slavni glumci poput Meryl Streep, Bena Stillera, Colina Farrella javno su podržali prosvjed. Predviđa se da će i dodjele nagrada Emmy i Comic-Con također biti odgođene. Za Hollywood, ali i za AMPTP to znači veliki financijski krah.
Glavni direktor Disneyja, Bob Iger, kritizira nerealne zahtjeve dva najveća sindikata i cinično prijeti scenaristima da će odugovlačiti pregovore sve dok ih ne dovede do egzistencijalnog ruba. A istovremeno, mnogi su glumci i scenaristi u Hollywoodu doista ne mogu priuštiti zdravstveno osiguranje i primorani su raditi brojne druge poslove da bi preživjeli.
Jedan od izvršnih direktora, čiji identitet javnosti nije potvrđen, izjavio je da što se tiče njihovog studija, štrajk može trajati sve do kad pisci i glumci ne izgube svoje stanove i kuće, odnosno ne postanu beskućnici. Ta stravična i nemilosrdna izjava pokazuje koliko je cijela holivudska industrija socijalno neosjetljiva. iako nam se možda čini drugačije. U filmovima i serijama radi društvenih promjena inzistira se na uključivosti zajednica koje su do sada bile nevidljive, sadržaj koji se kreira servira nam sliku woke Hollywooda, no u suštini to je i dalje ono isto pohlepno brdašce koje se hrani na željama mladih umjetnika da uspiju i da budu viđeni iako je taj uspjeh često nedostižan i zahtijeva jako puno odricanja, talenta, ali i sreće. Glumac Ron Perlman je na svom Twitteru objavio strastveni video kao komentar na navedenu izjavu, a iz njega se može zaključiti da je opet riječ o Bobu Igeru. Perlman je odao njegov identitet kada je rekao da oni znaju tko je izvršni direktor koji zarađuje 27 milijuna dolara godišnje (što je Igerova plaća) za stvaranje ničega, dok istovremeno prijeti da će glumci, scenaristi i njihove obitelji gladovati jer se bore za bolja radnička prava.
Ono što većina javnosti uporno ne želi shvatiti ili uvidjeti je da se ovdje ne radi o A-star glumcima i scenaristima, već o tisućama umjetnika u industriji koji nisu toliko poznata imena, a kojima je era streaminga otežala zaradu.
Naime, novac u Hollywoodu je vidljivo neravnopravno raspoređen, a Matt Damon je na premijeri filma Oppenheimer istaknuo da konačno treba početi voditi računa da se novac koji se zarađuje ravnopravno raspodijeli i da su glumci na marginama također stvarne osobe koje moraju od nečega živjeti i plaćati račune. Zato je javni istup sporednih glumaca u svjetski popularnoj Netflixovoj seriji Orange is The New Black jedan od najvažnijih događaja u ovom štrajku jer vrlo jasno i javno pokazuje koliko je holivudska industrija iracionalno nepoštena kada se radi o novcu i zaradi. Morate znati da je upravo serija OITNB jedna od onih koje su omogućile Netflixu da postane veliki igrač među streaming divovima. 100 milijuna Netflix korisnika pogledalo je barem jednu epizodu, a polovica je pogledala svih 6 sezona.
11. srpnja 2023. godine ova serija proslavila je svoj deseti rođendan, a povodom pregovora i štrajka sporedni glumci su pokušali javnosti objasniti o čemu se zaista radi i zašto Hollywood štrajka. Kimiko Glenn, Alysia Reiner, Beth Dover, Emma Myles, Diane Guerrero, Taryn Manning i Lea DeLaria zajedno s piscem Michaelom Schulmanom bili su plaćeni apsolutno najnižim minimumom – ispod 1000 dolara po epizodi, dok su glavni glumci bili plaćeni 200 000 dolara po epizodi. S druge strane bilo koji statist bio je plaćen između 100 i 200 dolara po danu snimanja. Ovakva razlika u plaći ne znači samo da glumci i pisci ne mogu kupovati jahte u vrijednosti od milijun dolara kao što to mogu izvršni direktori nego to znači da bilo koji sporedni glumac da bi uopće preživio u Hollywoodu, uz svoj glumački posao, mora raditi još najmanje jedan posao.
Emma Myles koja je igrala u seriji Leanne Taylor nastavila je raditi u financijskoj firmi kako bi mogla platiti račune, Matt McGorry u seriji John Benett je radio dva posla dok je snimao. No, puno je strašnije što usprkos ponovnom repriziranju i velikoj gledanosti ove serije, glumci od tantijema dobivaju sramotno malo novaca. Kimiko Glenn je na svojem TikToku izjavila da je sveukupno od tantijema za čitavu seriju dobila 27,30 dolara. Netflix je na seriji zaradio više nego što je bilo tko od glumaca i scenarista jer je plaća izvršnog direktora Teda Sarandosa prošle godine
iznosila 50 milijuna dolara. Sarandos se za desetogodišnju obljetnicu prisjetio i rekao da je ovo jedna od prvih serija koja je otvoreno prihvatila različitost te ispričala priče mnogih marginaliziranih žena i zajednica koje su do tada bile nevidljive na TV-u. Dok se Ted Sarandos hvali sa socijalnom, klasnom, rodnom i rasnom osjetljivošću u fikciji Netflixa, iza kulisa vlada neravnopravnost, iskorištavanje glumaca, scenarista, statista i svih drugih nevidljivih djelatnika.
Veliki streaming divovi poput Netflixa, Disney +, HBO-a i Prime videa revolucionizirali su svijet televizije, ali i slomili Hollywood. Glumci danas štrajkaju prvi put nakon 1980. godine kada je štrajk trajao rekordnih 95 dana, a ekonomiju Hollywooda je koštao 40 milijuna dolara tjedno. Sindikat glumaca je tada htio osigurati pravedniji sustav podjele dobiti kako bi izvođači dobili postotak prihoda od objava domaćih medija. Tada su predstavnici studija tvrdili da još nema dovoljno novaca za dijeljenje jer je samo 2 % kućanstva imalo videorekorder, no danas streaming servisi zarađuju milijune dolara tvrdeći da nemaju dovoljno novaca na raspolaganju. Prije današnjeg, dvostruki društveni prosvjed, kada su se ujedinili glumci i scenaristi, dogodio se 1960., a 2007/2008. godine scenaristi su prosvjedovali 100 dana što je filmski sektor koštalo 2 milijarde dolara. Sadašnji štajk podržavaju brojni holivudski radnici koji smatraju da filmsku industriju pogađa egzistencijalna kriza te se žele boriti protiv prekarnog rada i tehnoloških prijetnji.
Ovaj štrajk razlikuje se od prethodnih jer se po prvi put Hollywood suočio sa strahom od umjetne inteligencije zbog novog zakona o korištenju AI. Scenaristi se boje da će izgubiti posao, odnosno da će se njihov posao promijeniti te da će se njihova uloga svesti na prepravljanje scenarija koje je izradila umjetna inteligencija. Ne radi se samo o strahu od smanjenih prihoda već problem leži i u manjku kreativnog doprinosa industriji i pretvaranju scenarista u asistente stroju. U pregovorima, sindikati su tražili kodificiranje uvjeta pristanka i kompenzacije za glumce oko potencijalne upotrebe AI tehnologije. AMPTP je, s druge strane, rekao da nudi revolucionarno korištenje umjetne inteligencije koja štiti digitalni profil izvođača, uključujući zahtjev za pristankom izvođača za stvaranje i korištenje digitalnih inačica ili za digitalne izmjene izvedbe.
To znači da skenirani digitalni profil, koji uključuje lik i geste nekog glumca, postaje vlasništvo određene korporacije. Glavni pregovarač Crabtree-Ireland za SAG-AFTRA osuđuje ovaj prijedlog te traži da se ovakve stvari reguliraju. Ovakav novi zakon znači da će se svim pozadinskim izvođačima platiti samo jedan dan rada, a kada potpišu ugovor za film ili seriju, oni potpisuju i prava da se raspolaže njihovim digitalnim profilom pa tako korporacije mogu na njima zarađivati u nedogled bez ikakve naknade. Najstrašnije je što AMPTP taj revolucionarni prijedlog pokušava prikazati socijalno osjetljivim iako je u suštini to egzistencijalna prijetnja za one koji su već sada najugroženiji u Hollywoodu, a javnosti nevidljivi. Članovi SAG-AFTRA žele da se u njihove nove ugovore o radu uključe i precizno opisani uvjeti korištenja njihovih AI digitalnih inačica kako bi se zaštitili od zlouporabe, ali i da se jasno definiraju novčane naknade za korištenje AI likova. Naravno, novčane naknade su upravo ono što AMPTP želi izbjeći.
Ovaj štrajk glumaca i pisaca je u suštini štrajk gdje umjetnici ne žele postati gig zaposlenici koji su plaćeni po danu. Pisci se bore za dostojanstvenu karijeru scenarista jer je upravo njihov rad obogatio streaming kompanije koje bez umjetnika ne mogu ništa. Budući da se zbog prosvjeda trenutno ne snimaju serije i filmovi, streaming divovi su ušli u hiperprodukciju novih reality showova kako bi ispunili svoj program ove jeseni i zaradili. Ovaj potez produbljuje raskol u Hollywoodu jer se iskorištavaju ljudi kojima je potreban novac kako bi preživjeli pa se zbog svoje socio-ekonomske situacije ili želje za slavom prijavljuju u takve emisiji. Njihova dobit je u tom slučaju jednokratna, baš kao što streaming servisi pokušavaju pretvoriti karijere scenarista u jednokratni gig. Produkcijske kuće tako svjesno iskorištavaju socijalno osjetljive kako bi zaradile novac koji gube zbog aktualne ujedinjene borbe kulturnih radnika za pravedniji Hollywood.
Nemojmo se zavaravati, sve nas, gledatelje i obožavatelje serija i filmova, muči pitanje što će biti s našim najdražim TV serijama i filmovima? TV gledatelji i svi koji bingeaju serije i nestrpljivo čekaju nove sezone već sada vide učinke štrajka jer će nove sezone popularnih serija biti odgođene. Koliko će ovaj štrajk trajati, kakve će biti njegove posljedice u Hollywoodu - vrijeme će pokazati. Činjenica je da danas svjedočimo jednom od najvažnijih povijesnih prosvjeda koji je ujedinio ne samo glumce i scenariste, već i snimatelje, montažere, scenografe, kostimografe, šminkere i druge filmske radnike u želji da zadrže dostojanstvo svoje profesije i smanje raskol između onih koji pohlepno grabe bogatstvo za sebe i onih koji bi ravnopravno trebali dobiti dio tog kalifornijskog profitnog kolača.
Sadržaj koji želite pogledati sadrži elemente koji mogu imati štetan učinak na maloljetnike. Ako želite spriječiti maloljetne osobe u pristupu takvim sadržajima, koristite program za filtriranje!