POTRAŽITE U ČLANCIMA ELLE

Unesite traženi pojam (Min. 3 znaka)

važnost reprezentacije

Zašto svijet i dalje šokiraju modeli koji nisu vitki i bijeli?

Ivan Ilić

paloma elsesser plus size reprezentacija modna industrija
Zašto svijet i dalje šokiraju modeli koji nisu vitki i bijeli?

Paloma Elsesser je primila nagradu British Fashion Councila i time je ispisala modnu povijest, postavši prva plus size manekenka koja je osvojila nagradu za modela godine. Ipak, reakcije na društvenim mrežama pokazuju kako smo daleko od napretka.


The Fashion Awards je glamurozna večer koju svake godine organizira British Fashion Council, nezavisno tijelo koje se smatra za jedno od najbitnijih u modnoj industriji. Svake se godine nagrađuje najbolje iz britanskog i međunarodnog svijeta mode, preko dizajnera i medijskih radnika, pa sve do uvijek najočekivanije titule za modela godine. Među nominiranima su se našli trenutno najpoznatija lica modnih pista i naslovnih strana poput Anok Yai, Mona Tougaard, Alton Mason, Liu Wen i drugi. Ipak, nova stranica modne povijesti je bila ispisana upravo na ovogodišnjem izdanju nagrada, pošto je titulu modela godine dobila poznata plus size manekenka Paloma Elsesser. Njena pobjeda se zbog mogućnosti glasanja publike smatra još bitnijom, jer su o pobjedi uz tisuću anonimnih modnih profesionalaca odlučivali i korisnici društvenih mreža.

Diskurs na društvenim mrežama poput X-a (nekadašnji Twitter) i Instagrama su vidno favorizirali ostale nominirane, naročito Anok Yai. Kako to obično biva na društvenim mrežama, njeni su obožavatelji vrlo brzo iz žaljenja prešli u izravno napadanje Elsesser, te navođenjem nimalo kredibilnih razloga zašto ona tu nagradu nije trebala osvojiti. Statistički gledano, Anok i Paloma ovu godinu završavaju fenomenalnim rezultatima, s gotovo jednakim brojem prehodanih revija, glamuroznih editorijala i naslovnih strana prestižnih modnih časopisa diljem svijeta. Problem se izgleda nalazi na najnižim granama, onima gdje je poanta nečiji fizički izgled, a ne profesionalnost i vještine. Situacija je još apsurdnija kada se u obzir uzme činjenica da Anok i Palomu ne razlikuje ništa drugo osim konfekcijske veličine.

Koliko god se modna industrija liberalizirala po pitanju različitosti i uključivosti, većinom kolektivne svijesti modnih entuzijasta i dalje vlada prapovijesno poimanje ljepote modela: vitko, visoko, nerijetko bijele rase, plave kose, plavih očiju. Iako se prije nekoliko godina pozivalo na bojkot Victoria's Secret proizvoda zbog isključivanja transrodnih i punijih modela, izgleda da je nastupila kolektivna amnezija. Takva je situacija pomalo žalosna i znak da idemo unazad, jer kroz modnu povijest poznajemo mnogobrojne primjere inkluzivnosti u razdobljima kada to nije bilo poželjno. Počevši od 1973. i noći koju kolokvijalno poznajemo kao Bitka u Versaillesu, koju je u svojoj istoimenoj knjizi odlično opisala Robin Givhan, kada je natjecanje između američkih i francuskih dizajnera kao najbitniji rezultat dalo šire otvaranje vrata modelima različitih rasa, naročito crne rase. Thierry Mugler i Jean Paul Gaultier su bili među rijetkim dizajnerima koji su od samih početaka u svoje revije uključivali transrodne modele, modele starije životne dobi, plus size modele i mnoge druge skupine koje tada nisu imale nikakvu izloženost u javnoj ili modnoj sferi.

Iako je danas situacija znatno bolja, te su različitosti u svijetu mode postale sve prihvaćenije, tokenizacija u obliku jednog modela druge rase ili većeg tijela u moru bijelih i vitkih i dalje postoji. Ipak, stvari unutar same modne industrije dan danas nastavljaju ići na bolje. Samo dan nakon povijesne pobjede Palome Elsesser je Aaron Rose Philip, jedna od prvih osoba s invaliditetom koja se našla na pistama mnogih poznatih brendova, dobila svoje mjesto u Metropolitanskom muzeju umjetnosti na izložbi modne kuće Collina Strada. Aaron Rose Philip je ovjekovječena u obliku lutke položene u motorna kolica odjevene u isti look koji je nosila na nedavnoj reviji.

Iako je moda nekima vrsta eskapističkog hobija, svijet fantazije u koji bježimo kada nam je stvarnost previše i stvar zbog koje sanjarimo – ona je jednako tako bitna kada je u pitanju reprezentacija. Utjecaj mode i modne industrije se može mjeriti s utjecajem same pop kulture, te je važno da se u njoj pronađu sve vrste osoba, a ne samo one koje smatramo poželjnim ili konvencionalno prihvaćenim. Reprezentacija je bitna i zbog tog sanjarenja, jer ne možemo sanjariti o nečemu gdje nismo prihvaćeni ili prikazani. Dok se moda već godinama polako mijenja u sve inkluzivniju industriju, kolektiv modnih entuzijasta i šire javnosti tu promjenu tek trebaju prihvatiti.

TRENDING

Piše Ana Pecotić: Prisilna kontrola kao jedan od najgorih oblika zlostavljanja žene i dalje prolazi ispod radara, svima, osim - zlostavljaču
1

Piše Ana Pecotić: Prisilna kontrola kao jedan od najgorih oblika zlostavljanja žene i dalje prolazi ispod radara, svima, osim - zlostavljaču

Piše Ana Pecotić: Prisilna kontrola kao jedan od najgorih oblika zlostavljanja žene i dalje prolazi ispod radara, svima, osim - zlostavljaču

Piše Jelena Veljača: slučaj Severina - zašto bi jedan otac svome djetetu htio oduzeti djetinjstvo s majkom?!
2

Piše Jelena Veljača: slučaj Severina - zašto bi jedan otac svome djetetu htio oduzeti djetinjstvo s majkom?!

Piše Jelena Veljača: slučaj Severina - zašto bi jedan otac svome djetetu htio oduzeti djetinjstvo s majkom?!

Zašto nas (ne) treba šokirati Jelena Karleuša na pistama Pariza?
3

Zašto nas (ne) treba šokirati Jelena Karleuša na pistama Pariza?

Zašto nas (ne) treba šokirati Jelena Karleuša na pistama Pariza?

Piše Jelena Veljača: Trudnice i novopečene majke kojima treba psihološka pomoć - Zašto je i dalje riječ o tabu temi s predznakom srama?
4

Piše Jelena Veljača: Trudnice i novopečene majke kojima treba psihološka pomoć - Zašto je i dalje riječ o tabu temi s predznakom srama?

Piše Jelena Veljača: Trudnice i novopečene majke kojima treba psihološka pomoć - Zašto je i dalje riječ o tabu temi s predznakom srama?

Piše Ana Pecotić: Kako se oporaviti nakon narcističkog zlostavljanja i života pod prisilnom kontrolom?
5

Piše Ana Pecotić: Kako se oporaviti nakon narcističkog zlostavljanja i života pod prisilnom kontrolom?

Piše Ana Pecotić: Kako se oporaviti nakon narcističkog zlostavljanja i života pod prisilnom kontrolom?

Piše Maja Krištafor: Postaje li Hrvatska nova Poljska i vidimo li problem u 'bezopasnim moliteljima' na Trgu?
6

Piše Maja Krištafor: Postaje li Hrvatska nova Poljska i vidimo li problem u 'bezopasnim moliteljima' na Trgu?

Piše Maja Krištafor: Postaje li Hrvatska nova Poljska i vidimo li problem u 'bezopasnim moliteljima' na Trgu?

Piše Rajna Racz: Zašto je novi pokret 'tradwife' koji u fokus stavlja estetiku kućanice koja brine samo o suprugu, kući i djeci - opasan?
7

Piše Rajna Racz: Zašto je novi pokret 'tradwife' koji u fokus stavlja estetiku kućanice koja brine samo o suprugu, kući i djeci - opasan?

Piše Rajna Racz: Zašto je novi pokret 'tradwife' koji u fokus stavlja estetiku kućanice koja brine samo o suprugu, kući i djeci - opasan?

Komentar Hane Samaržije: Severina i prljava tajna finih momaka (s Dore i općenito)
8

Komentar Hane Samaržije: Severina i prljava tajna finih momaka (s Dore i općenito)

Komentar Hane Samaržije: Severina i prljava tajna finih momaka (s Dore i općenito)

NE PROPUSTITE

Seks je (konačno) prestao biti seksi. Što to znači za modu?

Seks je (konačno) prestao biti seksi. Što to znači za modu?

Sex sells?

Poslovni kaos, pljačke i bijeli muškarci: događaji u modnoj industriji koji su oblilježili 2023.

Poslovni kaos, pljačke i bijeli muškarci: događaji u modnoj industriji koji su oblilježili 2023.

2023 recap

Fashion Awards 2023: Paloma Elsesser ispisala povijest, a Jonathan Anderson je dizajner godine

Fashion Awards 2023: Paloma Elsesser ispisala povijest, a Jonathan Anderson je dizajner godine

Pozitivna iznenađenja

Piše Nikolina Borčić: Žene koje su oslobodile žene - od lošeg seksa

Piše Nikolina Borčić: Žene koje su oslobodile žene - od lošeg seksa

#ellevoice

Piše Rajna Racz: O fenomenu 'pinky' estetike iza koje se krije pop ikona i prva influencerica koja sve što poželi pretvara u profit

Piše Rajna Racz: O fenomenu 'pinky' estetike iza koje se krije pop ikona i prva influencerica koja sve što poželi pretvara u profit

Barbie boom

Piše Jelena Veljača: Niste krive što sumnjate u sebe, krivo je društvo koje se i dalje čudi jakim ženama

Piše Jelena Veljača: Niste krive što sumnjate u sebe, krivo je društvo koje se i dalje čudi jakim ženama

#ellevoice

Piše Karla Horvat: Odbacite norme i - gornji dio kupaćeg!

Piše Karla Horvat: Odbacite norme i - gornji dio kupaćeg!

Cice na sunce

Novi Elle: Prostor sigurnosti, ljepote i - slobode

Novi Elle: Prostor sigurnosti, ljepote i - slobode

#ELLEISHERETOSTAY

Attention

Sadržaj koji želite pogledati sadrži elemente koji mogu imati štetan učinak na maloljetnike. Ako želite spriječiti maloljetne osobe u pristupu takvim sadržajima, koristite program za filtriranje!

Nemam više od 18 godina