Društvene mreže su davno evoluirale iz jednostavne platforme za povezivanje s prijateljima i dijeljenje slika u moćan alat koji oblikuje naše svakodnevne živote. Danas, ove virtualne zajednice služe kao nepresušni izvor inspiracije, informacija i savjeta iz raznih područja života, pa tako i iz područja financija i financijskog obrazovanja.
Finfluenceri, kako se nazivaju, su ljudi koji koriste različite digitalne platforme kako bi educirali druge u području financijskog obrazovanja. Njihova popularnost eksplodirala je u posljednjih nekoliko godina, pa tako mnogi od njih broje po nekoliko milijuna pratitelja diljem svijeta. Procjenjuje se da je tržišna veličina ove industrije influencera u 2022. godini iznosila čak 104 milijarde dolara, a to je jasna indikacija da ljudi sve više traže relevantne informacije o osobnim financijama izvan tradicionalnih izvora.
Jedan od primjera uspješnog finfluencera je Yasmin Purnell, copywriterica koja je pokrenula svoj blog 2017. i kroz godine ga transformirala u platformu za dijeljenje savjeta o osobnim financijama. Njezina priča o izbjegavanju dugova u dvadesetima i postizanju financijske sigurnosti privukla je pažnju brojnih, a danas njen blog "The Wallet Moth" pruža vrijedne smjernice o upravljanju novcem.
Ono što čini razliku između finfluencera i tradicionalnih financijskih savjetnika je ljudski aspekt. Finfluenceri dijele vlastite priče, a tako stvaraju emocionalnu povezanost s publikom koja često traži savjete od nekoga koga mogu smatrati "internetskim prijateljem". Dok tradicionalni financijski savjetnici često nude objektivne smjernice temeljene na stručnom znanju, finfluenceri dopuštaju da se financijske lekcije proživljavaju kroz njihove osobne priče. Ova iskustva donose dodanu vrijednost jer pokazuju kako se teorija može primijeniti u stvarnom životu.
Posebno važna ciljna skupina finfluencera su mladi. Z generacija, koja je često suočena s nedostatkom financijskog obrazovanja u školama, okreće se influencerima kako bi naučila o novcu. Financijski influenceri pružaju im jednostavno razumljive savjete kroz primjere iz svakodnevnog života, koristeći terminologiju koja je bliska njihovim interesima i pop kulturi. Primjer takvog pristupa je "cash-stuffing", jednostavna metoda proračuna koja je postala viralna na TikToku. Ova metoda potiče podjelu fizičkog novca u mape za predviđene troškove, olakšavajući pratiteljima kontrolu nad vlastitim budžetom.
Connor Campbell, stručnjak za poslovne financije na financijskom portalu NerdWallet UK, kaže da uspješni finfluenceri namjerno pružaju jednostavnu početnu točku za teme vezane uz novac. "Financijski influenceri obično stvaraju sadržaj koji privlači mlađe generacije, koristeći posebnu terminologiju i primjere koji se odnose na pop kulturu te pojednostavljuju financijske pojmove", kaže on.
Međutim, iako finfluenceri pružaju vrijedne savjete, neki od njih nemaju formalno obrazovanje u financijskom području što može predstavljati problem. Osim toga, društveni mediji mogu poticati ljude na brze odluke zbog straha od propuštanja trendova.
"Dio tih influencera su obični ljudi bez financijskog obrazovanja. Društveni mediji mogu potaknuti ljude na donošenje brzopleto donesenih odluka, iz straha da ne propuste nešto u čemu sudjeluje puno drugih ljudi. Kada su ti trendovi povezani s pravim novcem, to može postati problem" – poručio je Connor za BBC.
Prošle godine, Britanska agencija za financijsku kontrolu (FCA) je upozorila na internetske promocije koje su se fokusirale na otplatu dugova. Tvrdili su da influenceri uključeni u te objave privlače "ranjive ili prezadužene kupce" da slijede "zavaravajuće" financijske savjete. Osim toga, oglašavanje kriptovaluta postalo je područje velike zabrinutosti. Visokoprofilni slučajevi u kojima su influenceri promovirali nove kripto proizvode dodatno su zakomplicirali situaciju. Stoga, uvijek je preporučljivo dodatno istražiti i educirati se o financijskim pitanjima prije donošenja važnih odluka.
U konačnici, finfluenceri mogu biti izuzetno korisni u pružanju pristupačnih savjeta o osobnim financijama, ali treba ih koristiti s razumijevanjem i kritičkim razmišljanjem. Kao i u svemu, važno je vlastitu financijsku situaciju sagledati u kontekstu vlastitih ciljeva i okolnosti.
Sadržaj koji želite pogledati sadrži elemente koji mogu imati štetan učinak na maloljetnike. Ako želite spriječiti maloljetne osobe u pristupu takvim sadržajima, koristite program za filtriranje!