U vrtlogu digitalnog doba, gdje se svakodnevica mjeri brojem klikova i srca, iznenađujući junak pojavljuje se na sceni – knjiga. Ali ne onako kako je zamišljamo na klasičnoj polici ili stolu.
Na platformi TikTok, generacija Z preuzima glavnu ulogu, stvarajući kratke video zapise koji slave svijet literature. U nekoliko desetaka sekundi, s vatrenom strašću i kreativnošću, prenose radnju, osjećaje i preporuke za knjige koje su ih obilježile.
Ovaj fenomen, poznat kao #BookTok, postao je moćna sila u promociji književnosti. Knjige koje su bile na rubu zaborava, u sjeni popularnih naslova ili pak potpuno neotkrivene - ponovno su na pozornici. Izdavači, autori i knjižnice brzo su prepoznali potencijal ovog trenda i počeli se povezivati s ovom digitalnom publikom, prilagođavajući se dinamičnom svijetu TikToka. Jer kao što kaže ona narodna poslovica – para vrti gdje burgija neće, odnosno novac je vodilja. Z generacija polako ulazi na tržište, ima sve veću kupovnu moć, stoga njihove navike i trendovi polako počinju vladati tržištem. James Daunt, izvršni direktor u britanskoj poslovnici najvećeg američkog lanca knjižara Barnes & Noble, kaže tako za The Guardian da Barnes & Noble u svojim knjižarama uz ostale, ima sada i dio u kojem su izložene knjige – poznate upravo zbog #BookTok-a. Dok na jednom mjestu (stolu) stoji primjerice fikcije, na drugom je natpis.
@bradylockerby Books I will accept NO criticism of 🥹🫶🏼 aka some of my favorite books of all time - all liinked on strefrnt if you want to read them! #favoritebooks #favoritereads #zerocriticismbooks #topbooks #booktok #bookish #bookworm #booktoker #bookrecommendations #bookrecs #thenightingale #kristinhannah #yourstruly #abbyjimenez #thehouseintheceruleansea #28summers #sametimenextsummer #elinhilderbrand #thehotelnantucket #thefivestarweekend #goldengirl ♬ Chopin Nocturne No. 2 Piano Mono - moshimo sound design
No, kao i sa svakim digitalnim trendom, i ovaj dolazi s dozom kritike. Vrijeme kada su se knjige čitale uz šalicu toplog čaja, u tišini kutka doma, možda je zauvijek iza nas. Sada, u doba digitalne revolucije, čini se da knjige dobivaju novu dimenziju, o prodajnim brojkama se govori kao da je riječ o posljednjem internet trendu, a ne o klasičnim knjigama. Pritom sam prilično sigurna da stariji, na primjer generacija X i milenijalci, odgojeni na tradicionalnim vrijednostima i dubokoj povezanosti s literaturom, na ovaj fenomen ipak gledaju s dozom sumnje. Može li se srž knjige zaista prepoznati u nekoliko desetaka sekundi video materijala? Je li moguće stvarno doživjeti priču kroz bljesak TikTok video isječka? Svesti čitavu knjigu na 45 sekundi može se činiti površno, meni čak i nezamislivo. U svijetu instant zadovoljenja, gdje sve treba biti brzo i lako dostupno, tradicionalna vrijednost knjige može tako ipak biti ugrožena. Ako ima nešto što starije generacije razumiju, to je da neke stvari jednostavno zahtijevaju vrijeme – bilo da je riječ o kuhanju, odnosima ili čitanju knjige.
@ellieeisreading Getting lost in a book is the best feeling☁️✨ what books made you forget you were reading? #booktok #booktokcommunity #fyp #foryoupage #bookgirlies #bookrecommendations #kristinhannah #leighbardugo #khaledhosseini #tjklune ♬ original sound - mya
No, unatoč skeptičnosti, ne može se zanemariti utjecaj #BookTok-a. To je postalo mjesto gdje knjige ne samo da dobivaju novo življenje, već postaju viralne senzacije. Kroz ovu platformu, mladi korisnici ne samo da dijele svoje omiljene naslove, već i stvaraju kreativne, duhovite i inovativne sadržaje inspirirane literaturom.
Kako je moguće da platforma poznata po kratkim video isječcima postane središte književnog svijeta? Ključ leži u "autentičnosti i sirovoj emotivnosti" korisnika, kako kaže još jedna ključna direktorica iz lanca knjižara Barnes & Noble Shannon DeVito. Zaista, ako je nešto zajedničko za sve generacije, to je potreba za autentičnim povezivanjem i dijeljenjem iskustava. TikTok kreatori su tu potrebu prepoznali i uspjeli su premostiti jaz između klasične književnosti i digitalne generacije, nudeći kratke, ali snažne preglede priča koje su ih dirnule. I pronašli svoj kod za dijeljenje.
I tim se kodom bavi Elizabeth A. Harris u članku za The New York Times - "Kako plakanje na TikToku prodaje knjige". Prema njoj, upravo ta osjećajnost i iskrenost mladih žena na TikToku je ono što čini razliku (da, uglavnom knjige prikazuju mlade žene, ispada da su one u tome vjerodostojnije). U svijetu gdje je većina sadržaja usmjerena na instant-gratifikaciju, ovi emotivni isječci nude nešto dublje i stvarno, premostivši generacijske razlike i ukazujući na univerzalnu moć književnosti da dirne dušu. Harris tako pokazuje kako je spontanost ovih video zapisa ono što ih čini posebnima.
Kada neka mlada žena na TikToku, suznih očiju, dijeli svoje misli nakon što je pročitala neku srcedrapajuću knjigu, to nije samo recenzija; to je (iskreno) iskustvo koje se dijeli u stvarnom vremenu. Iskreno sam stavila u zagrade jer meni to uglavnom izgleda poput montaže, kao i u većini drugih medijskih uprizorenja – obrazac koji dobro prolazi odjednom masa koristi – iskreno i autentično. No lovcima na vidljivost i pratitelje jedino je važno da njihova publika dijeljenje emocija prepoznaju kao iskreno. Takvi trenuci premošćuju jaz između autora, knjige i čitatelja, stvarajući snažnu emotivnu vezu koja nadmašuje tradicionalne forme kritike.
@amyjordanj I’ll never stop recommending this book 🤍 #booktok #barbiemovie #booklover #bookgirl #booksilove #bookclub #dollyalderton #booksforwomen #bookstoreadinyourtwenties #bookrecommendations #selfhelpbooks #bookrecs #fy ♬ original sound - Billie Eilish Home
S druge strane, neki kritičari argumentiraju da ovakav pristup može smanjiti složenost i dubinu knjige na površni osvrt. Ali Harris naglašava da je svaki oblik promocije knjige, posebno onaj koji uspijeva privući nove čitatelje, vrijedan u svojoj suštini. Pogotovo u doba kada se knjige bore za pažnju s brojnim drugim medijima. I upravo #BookTok pokazuje važnost prilagođavanja i razumijevanja kako se kultura čitanja razvija u digitalnom dobu. Dok tradicionalni pristupi literaturi imaju svoje vrijednosti, ne možemo zanemariti novonastale platforme i njihovu sposobnost da oblikuju i definiraju što čitamo.
I kao što Harris navodi, dok god knjige ostaju relevantne i nastavljaju dirati srca ljudi širom svijeta, sredstvo njihove promocije je sekundarno u odnosu na njihovu trajnu vrijednost. Još jedan zanimljiv primjer stvaranja trenda čitanja danas je profil @alifeofliterature na kojem se ističu knjige na temelju njihove vizualne privlačnosti. Sadržaj Mireille & Elodie nalikuju tako filmskim najavama.
Uspjeh ovog pristupa leži u razumijevanju suvremene kulture koja cijeni vizuale, misterij, osobnu estetiku i sažetost sadržaja. Osim toga, postojanje trendova i društvene potvrde na platformama poput TikToka potiče korisnike na djelovanje, bilo kroz interakciju ili čak kupnju knjige. Ukratko, @alifeofliterature koristi moć vizuala i znatiželje kako bi privukle publiku u svijetu kojim upravljaju društvene mreže.
@alifeofliterature @Adam Silvera ⏳🧡 #firsttodieattheend #theybothdieatthenend #adamsilvera #booktok #fyp ♬ original sound - yosaa
Dinamika TikToka, posebno u kontekstu BookToka, otkriva tako zanimljivu interakciju između spontanosti, autentičnosti i strateškog planiranja. Dok mnogi korisnici uspijevaju maksimizirati pregledavanje koristeći određene taktike, ono što ovu platformu čini jedinstvenom jest njena nesigurnost i nepredvidljivost. Istinska snaga TikToka leži u zapravo u sposobnosti da potakne organske i autentične trenutke koji rezoniraju s gledateljima. Bez obzira na strateško planiranje, (iskrene) emocije i reakcije korisnika su ono što privlači gledatelje.
U svakom slučaju, čarolija čitanja se nastavlja, a način na koji pronalazimo svoju sljedeću omiljenu knjigu stalno se mijenja. Bilo kroz recenzije, preporuke ili 45-sekundne video zapise, važno je da strast za pričama i znanjem ostaje vječna. Na kraju dana, ključna je ravnoteža. Važno je prepoznati i prigrliti nove načine promocije i konzumacije književnosti, no jednako tako, ne smijemo zaboraviti pravu vrijednost koju donosi duboko uranjanje u svijet neke priče. U svakom slučaju, jedno je sigurno - ljubav prema knjigama ostaje, bez obzira na medij kroz koji je izražena.
Sadržaj koji želite pogledati sadrži elemente koji mogu imati štetan učinak na maloljetnike. Ako želite spriječiti maloljetne osobe u pristupu takvim sadržajima, koristite program za filtriranje!