POTRAŽITE U ČLANCIMA ELLE

Unesite traženi pojam (Min. 3 znaka)

Modna analiza

Era mikrotrendova: Gdje je nestao i postoji li i dalje osobni stil?

Ivan Ilić

modni stil osobni stil
Era mikrotrendova: Gdje je nestao i postoji li i dalje osobni stil?
© Getty Images

Koliko nas je brza izmjena trendova i neograničena internetska dostupnost informacijama i inspiracijama udaljila od nas samih?


Posljednih godinu dana ne može se pristupiti društvenim mrežama a da vas tamo ne dočeka barem jedna objava ili rasprava o osobnom stilu. Naravno, u svakoj se takvoj objavi promiču pronalazak i definiranje osobnog stila, nečega po čemu ćemo biti jedinstveni i prepoznatljivi. No nerijetko ta preporuka na određeni način emulira stil nekoga drugog, najčešće trenutačnih it cura poput Sofije Richie, Lily Rose-Depp ili Hailey Bieber. Dodamo li tome konstantnu kakofoniju viralnih mikrotrendova i smjenjujućih stilova trenutka koji često imaju sufiks core ili dijele naziv s florom i faunom, poput trenutačno popularnih tomato girl summer i rat girl summer, lako se može izgubiti kompas. Postavlja se jednostavno pitanje na koje nema jednostavnog odgovora: postoji li danas uopće osobni stil? Odnosno, kako ga možemo pronaći?

Trendovi u modi donedavno su funkcionirali vrlo jednostavno i u nekoliko etapa. Potencijalni trendovi sezali su od apstraktnih, poput određenih nijansi boja i silueta, do konkretnih primjera, poput torbi ili cipela. Najkraće rečeno, trend bi pokrenula mala skupina ljudi koju možemo nazvati kreatorima javnog mišljenja i ukusa: poznate osobe, utjecajni stilisti, ugledne modne kuće i dizajneri. Difuzijom trenda on bi dolazio do manjih, a potom i širih masa koje su njegovim praćenjem nerijetko doživljavale osjećaj pripadnosti. Tu je na djelu i psihološki utjecaj mode jer su se trendovi ponekad slijepo pratili, bez uzimanja u obzir osjeća li se osoba dobro u trendovskom komadu te ima li on uopće veze s njezinom osobnošću. Trend bi se odbacivao onoga trenutka kada bi se dogodilo zasićenje njime. Paralelno s tim padom počinjao bi uzlet novog trenda i proces bi se ponavljao u krug. Pratili mi trendove ili ne, uvijek smo u kolektivnoj svijesti imali informaciju što je trenutačno in, a što nije.

Internet i društvene mreže djelomično su nas oslobodili slijepog praćenja trendova. U jednom se trenutku činilo kao da će oduzeti svu moć do tada centraliziranoj modnoj industriji i odabranoj nekolicini koja je diktirala prošle i buduće trendove. Dali su prostora modnim autsajderima koji dotad nisu imali priliku sudjelovati u modnom diskursu. Osim što su liberalizirali taj diskurs, omogućili su drugačiji pogled na svijet mode i istodobno ga demistificirali, dajući platformu raznim stilovima i supkulturama koje zbog svoje geografske ograničenosti možda nikada ne bismo upoznali. Ukratko, internet nam je vratio slobodu izbora i mogućnost kuriranja osobnog stila iz mora izvora. Umreženost putem interneta i društvenih mreža u potpunosti je preoblikovala svijet mode i odnos ljudi prema njemu, zbog čega se on danas drastično razlikuje od onoga što je bio prije samo dvadesetak godina.

Fascinantna pojava koja je također rezultat slobode mode na društvenim mrežama jest popularizacija ili stvaranje raznih, specifičnih stilova odijevanja i estetika. Ne treba gledati dalje od nekada popularnog MySpacea koji je među prvima pružio platformu stilovima izvan mainstreama, poput Scene pokreta i manje zastupljenog Y2K ogranka zvanog McBling. Bile one samo produžetak postojećih supkultura ili potpuno nove tvorevine koje su proizašle iz pop kulture ili nostalgije, tematski Tumblr blogovi, pažljivo posložene Pinterest ploče i vizualno kohezivne Instagram rešetke pružile su nam ultraspecifične estetike, arhetipove i cijele identitete koji idu uz njih. Zbog toga danas, primjerice, imamo estetiku Dark Academia Sofia Richie, Hailey Bieber, Lily-Rose Depp koja favorizira romantizirani i mračniji stil, hiperfeminiziranu i granično problematičnu coquette estetiku, iznimno udobni cottagecore i još mnogo sličnih i različitih stilova. Te su estetike mogle poslužiti kao inspiracija za naš idući niz odjevnih kombinacija, ali nerijetko su se ljudi pronalazili u jednom od ovih stilova i potpuno ga preuzeli u svoj ormar i svakodnevni život. Uz to bi na kraju dobili i gratifikaciju pripadanja nečemu i dopunu vlastitog identiteta, čime bi se dodatno oslobodili tiranije trendova. Čarolija i sama moć mode leži u njezinu transformativnom potencijalu, a ona je u tim slučajevima na svom apsolutnom vrhuncu.

Dolaskom TikToka i implementacijom misterioznih algoritama koji danas vladaju svim društvenim mrežama situacija se mijenja. Zbog njihove abnormalne brzine ciklus trenda koji je nekada trajao nekoliko mjeseci ili godišnjih doba skraćuje se na trajnost ravnu prosječnoj namirnici u hladnjaku. Prema tome, od 2020. nadalje možemo reći da se nalazimo u eri mikrotrendova. Na primjeru algoritma TikTok nas tjedan dana može bombardirati popularnim balerinkama Miu Miu koje već idući tjedan padaju u zaborav i zamjenjuju ih, primjerice, Carharttove torbe i kape. Sama brzina smjene trendova, točnije mikrotrendova, dovela nas je u poziciju vječnog lova na zmajeve jer satisfakcija koju dobivamo praćenjem određenog trenda i pripadanjem većini nikada nije bila kraća.

Još je veći problem nastao kada se algoritam raznih društvenih mreža dohvatio nišnih stilova i estetika te ih pogurao u mainstream. Nakon it komada prešli smo na it estetike u kojima trend više nije samo komad odjeće, nego cijeli stilovi koji traju jednako kratko. Čak smo se i tijekom ove godinu susreli s brdom novih stilskih mikrotrendova, od balletcorea do tihog luksuza. Ovo se ljeto smjenjivalo more mikrotrendova, poput tomato girl summer, lemon girl aesthetics, rat girl summer, feral girlsummer, strawberry girl aesthetics, coastal grandma-core i mnogih drugih. Svi ti stilovi donose određene arhetipove i identitete koji iza njih stoje kao glavna inspiracija.

PREOBLAČENJE IZ JEDNOG NIŠNOG STILA U DRUGI GOTOVO SVAKOGA TJEDNA NE ŠTETI SAMO NAMA,
RAZVOJU NAŠEG OSOBNOG STILA I IDENTITETA, NEGO I
OKOLIŠU

Ako vam se ovo na prvi pogled čini apsurdno, vjerojatno podcjenjujete moć utjecaja koji imaju društvene mreže poput TikToka, ponajviše kada je riječ o generaciji Z i ostalim mlađim generacijama. Iako generacija Z načelno odbacuje trendove u tradicionalnom smislu, prema podacima iz prošlogodišnjeg istraživanja američkog Cigna Groupa, ujedno je najosamljenija generacija koja je pritom dio formativnih godina provela u izolaciji. Ne samo oni, nego cijelo je čovječanstvo u prethodnom razdoblju osjećaj bilo kakve pripadnosti i samoaktualizacije moglo ostvariti isključivo putem društvenih mreža i online grupa koje fokus najčešće stavljaju na vizualne komponente, poput ljepote i stila. Dok je eksperimentiranje stilom i modnim identitetom jedno od najuzbudljivijih razdoblja formativne dobi, generacija Z je konstantno izložena hiperrealističnim mikrotrendovima i stilovima kratkog vijeka, gdje je njihovo pravo na kognitivnu slobodu znatno manje od onoga prethodnih generacija. Ne zaboravimo u ovoj priči i brendove brze mode, a neki od njih u jednom danu mogu kopirati i proizvesti komade potrebne za ostvarenje određenog stila te ih ponuditi po vrlo niskoj cijeni.

Preoblačenje iz jednog nišnog stila u drugi gotovo svakoga tjedna u tom smislu ne šteti samo nama, razvoju našeg osobnog stila i identiteta, nego i okolišu. Tako su se nekoliko tjedana nakon groznice koju je izazvao film „Barbie“ na društvenim mrežama pojavile snimke odbačene odjeće u tom stilu koje su se pojavile u trgovinama rabljene odjeće, ali i u smeću. Paralelan diskurs o osobnom stilu, koji neizravno proziva i kažnjava sve one zarobljene u trenutačnim ciklusima mikrotrendova, kao primjere dobrog stila uzima it cure trenutka poput Sofije Richie i Hailey Bieber. To ne bi bio problem kada bi se one uzimale za primjere dobro složenog outfita, kombiniranja boja ili ulaganja u kvalitetne i dugotrajne komade, nego se njihov stil uzima zdravo za gotovo i kao nešto željno kopiranja. Nerijetko se uz to pojavljuju i cijeli tutorijali kako što vjernije izgledati kao neka it cura, uz preporuke gdje kupiti komade slične njihovima. Tu su brendovi brze mode također uvidjeli mogućnost brze zarade, kao i u prethodnom scenariju nišnih stilova, gdje će se s lakoćom pronaći cijeli setovi i unaprijed složeni outfiti u tom stilu. U tom smislu, ono što se na društvenim mrežama smatra osobnim stilom nije nimalo osobno. U tom golemom i utjecajnom vrtlogu malo se prostora ostavlja za originalnost i jedinstvenu osobnost pa su nam društvene mreže naposljetku napravile medvjeđu uslugu.

Kako onda doći do osobnog stila s obzirom na to da imperativ za njegovim pronalaskom ne jenjava? Trebamo li posegnuti za starim metodama poput savjetodavnih knjiga o modi i stilu, izrekama Coco Chanel, makeover emisijama i krenuti od nule? Odgovor je mnogo jednostavniji nego što se čini. Osobni stil je osoban jer odražava unutarnje stanje i um nas, jedinstvenih osoba koje su sastavljene od raznih životnih iskustava i različitih ukusa. On naposljetku ne polazi izvana nego iznutra. Moda, cijeli dijapazon njezinih brendova u raznim estetikama i cjenovnim rangovima u tome nam može služiti samo kao sredstvo, ne kao cilj. Nema ništa pogrešno ni u ulaženju u neku nišnu estetiku ili u emuliranju dijelova stila neke druge osobe, ali to se mora dogoditi organski i zato što smo mi to htjeli, a ne zato što nam je to naredio algoritam neke društvene mreže. Daleko je to od jednostavnog procesa u današnjem vremenu, ali nije ni nemoguća misija.

Živimo u vremenu kada se u modi više ne može pogriješiti, kada su postulati i granice onoga što nazivamo dobrim ukusom gotovo pa stvar prošlosti, naročito ako su utemeljene na arhaičnim društvenim konvencijama koje su ograničavale mnoge skupine ljudi. Uvijek će biti kritika i neslaganja društva, ali one gube smisao ako se mi u outfitu, koliko god on bio čudan ili izvan okvira, osjećamo ugodno. U ljubavi, ratu, ali i modi sve je dopušteno. Možda će zvučati kao klišej, ali jedinstven osobni stil sličan je onom o kojem smo maštali kao djeca, odjeći koju bi nosila idealna verzija nas o kojoj smo sanjali da ćemo postati kada odrastemo. Poznata nam je izreka kako odijelo ne čini čovjeka. Odijelo je neodvojiv dio čovjeka, a najbolje je zasigurno ono koje je u skladu s našim unutarnjim svijetom, idealima i osjećajima.

TRENDING

Za kišne dane: Borovo ima čizme koje su inspirirane popularnim dizajnerskim modelom
1

Za kišne dane: Borovo ima čizme koje su inspirirane popularnim dizajnerskim modelom

Za kišne dane: Borovo ima čizme koje su inspirirane popularnim dizajnerskim modelom

Vladavina trapera u 2024: prevladava jedan model koji će zasjeniti skinny jeans
2

Vladavina trapera u 2024: prevladava jedan model koji će zasjeniti skinny jeans

Vladavina trapera u 2024: prevladava jedan model koji će zasjeniti skinny jeans

Top šest trendova: modeli cipela koji će se nositi u 2024.
3

Top šest trendova: modeli cipela koji će se nositi u 2024.

Top šest trendova: modeli cipela koji će se nositi u 2024.

Dobre čizme i kaput dovoljni su za stylish izgled: Izabrali smo najpoželjnije modele
4

Dobre čizme i kaput dovoljni su za stylish izgled: Izabrali smo najpoželjnije modele

Dobre čizme i kaput dovoljni su za stylish izgled: Izabrali smo najpoželjnije modele

 Tenisice koje će vladati jesenskom sezonom: Izdvojili smo 10 ključnih modela
5

Tenisice koje će vladati jesenskom sezonom: Izdvojili smo 10 ključnih modela

Tenisice koje će vladati jesenskom sezonom: Izdvojili smo 10 ključnih modela

Najnoviji trendovi jakni i kaputima za jesen/zimu 2023.-2024.
6

Najnoviji trendovi jakni i kaputima za jesen/zimu 2023.-2024.

Najnoviji trendovi jakni i kaputima za jesen/zimu 2023.-2024.

S razlogom je bio rasprodan: pulover sestrinskog brenda H&M-a ponovno je na stanju
7

S razlogom je bio rasprodan: pulover sestrinskog brenda H&M-a ponovno je na stanju

S razlogom je bio rasprodan: pulover sestrinskog brenda H&M-a ponovno je na stanju

Zaboravite skinny jeans, ove traperice će biti hit u 2024. godini
8

Zaboravite skinny jeans, ove traperice će biti hit u 2024. godini

Zaboravite skinny jeans, ove traperice će biti hit u 2024. godini

NE PROPUSTITE

Kojeg modnog stila je vaš horoskopski znak?

Kojeg modnog stila je vaš horoskopski znak?

elle editorial

Elle Style Fix: Otkrivamo u koje komade za proljeće se zaista isplati uložiti

Elle Style Fix: Otkrivamo u koje komade za proljeće se zaista isplati uložiti

Obnova garderobe

Style File: definicija modne nonšalantnosti u režiji Alison Toby

Style File: definicija modne nonšalantnosti u režiji Alison Toby

Modna inspiracija

Ikona koja je odbijala pratiti trendove: zašto i dalje volimo Carolyn Bessette-Kennedy

Ikona koja je odbijala pratiti trendove: zašto i dalje volimo Carolyn Bessette-Kennedy

Style file

Pronašli smo šest parfema za šest tipova osobnosti

Pronašli smo šest parfema za šest tipova osobnosti

miris sa stavom

Vrijeme za Travisa Kelcea: ljubav Taylor Swift i novi miljenik modne scene

Vrijeme za Travisa Kelcea: ljubav Taylor Swift i novi miljenik modne scene

Style file

Modne lekcije: Princeza Diana vječna je modna inspiracija

Modne lekcije: Princeza Diana vječna je modna inspiracija

Style File

Piše Nikolina Borčić: Kako sam se na najglamuroznijoj večeri provela u trapericama - i zašto sam se osjećala seksi

Piše Nikolina Borčić: Kako sam se na najglamuroznijoj večeri provela u trapericama - i zašto sam se osjećala seksi

Nova sloboda

Attention

Sadržaj koji želite pogledati sadrži elemente koji mogu imati štetan učinak na maloljetnike. Ako želite spriječiti maloljetne osobe u pristupu takvim sadržajima, koristite program za filtriranje!

Nemam više od 18 godina