Hanan Bešović, na društvenim mrežama poznatiji kao ideservecouture, koji oduševljava modnu javnost i pratitelje duhovitim osvrtima na fashion, za hrvatski Elle analizira fenomen sve češćih odlazaka kreativnih magova s kojima poistovjećujemo velike modne kuće.
Jesu li nezamjenjivi? Postoje li brendovi zbog njih ili su oni zvijezde zbog brendova koji su ih zaposlili? Kad odlazi kralj, tko zauzima njegovo mjesto? Michele is dead, long live... De Sarno? Odlazak Alessandra Michelea iz Guccija činio se nemoguć jer je njegov utjecaj bio toliko jak da se maksimalizam Guccija prelio i na druge velike modne brendove. To se zove utjecaj velike ribe! Koja je bila Micheleova tajna? Komercijalni komadi i must have dodaci poput torba i cipela koje je Michele davnih dana dizajnirao u Fendiju prije prelaska u Gucci na mjesto glavnog dizajnera upravo accessoiresa. Alessandro je vladao trendovima nekoliko sezona pa je njegov odlazak bio neugodno iznenađenje svim fashion fansima. Kako poslije Michelea? Tri riječi: Sabato De Sarno. U modnim krugovima ne kotira visoko. ALI – bio je direktor dizajna u Valentinu. Hoće li to iskustvo biti dovoljno? Svi čekamo jesen. No pressure.
Ako vas je posljednjih desetak godina neki modni detalj na streetstyle fotkama nasmijao, vrlo je vjerojatno bio brenda Moschino iz kreativne vizije Jeremyja Scotta, američkog dizajnera koji je preuzeo tu talijansku kuću 2014. godine. Dizajner kojem tepamo da je people’s designer unio je novu energiju brendu koji je realno imao gomilu neiskorištenog potencijala. Prva kolekcija za Moschino bila je neočekivana kolekcija McDonald’s koja je pametno povukla paralelu između fast food lanca i mode sloganom MOSCHINO - OVER 20 BILLION SERVED. Scottovo vrijeme u Moschinu bilo je vrlo uspješno, ne samo za njega nego i za brend. Kolaboracija s H&M-om, prisutnost Moschina na svim važnijim modnim događajima i njegove kolekcije koje su crpile inspiraciju iz neočekivanih izvora na- pravile su posao i dovele Moschino u središte razgovora. Zato je svima bilo nejasno što se dogodilo u tom odličnom braku, no čini se da su se Scott i Moschino sporazumno rastali. Moschino nema ljubavnika: mjesto glavnog muža još je prazno. ČEKAMO.
Lanvin je jedna od najstarijih modnih kuća koja i danas stvara. Jedinstveni Alber Elbaz za svoje ere u kući učinio ju je legendarnom, a njegove kreacije postajale su odreda kultne. Elbazov odlazak modni je svijet doslovce oplakivao, a Lanvin nikada poslije nije dosegao te slavne dane. Brend je promijenio nekoliko kreativnih direktora do posljednjeg u nizu Brune Sialellija od kojeg se puno očekivalo. Nažalost, u travnju ove godine Lanvin i Bruno Sialelli objavljuju da neće nastaviti su- radnju, a Lanvin će na svakoj novoj kolekciji raditi s drugim gostujućim dizajnerom.
Ime Rochas danas se više povezuje s parfemom nego s modnom linijom. Jacques de Vilmorin bio je zadužen da jakim bojama i zanimljivim siluetama podari novi život toj francuskoj kući. Otišao je ovo proljeće. I dalje osjećamo samo miris parfema...
Tom Ford – postoji li itko more iconic u modnom svijetu? Dizajner koji je preokrenuo Gucci, a potom i Saint Laurent te postavio temelj za uspjeh modnog konglomerata Kering, glavnog rivala LVMH-a, nažalost se odlučio za novi trend pod nazivom „mirovina“ (ali ne prije nego što je vlastiti brend prodao Estée Lauder za 2,3 milijarde dolara). Ford se oprostio kolekcijom od 13 haljina. Zašto 13? Svaka haljina predstavlja jednu godinu od nastanka brenda. Ford je sad bogat i osunčan na Floridi, a modni svijet i dalje pati za njim.
Jedan od posljednjih kreativnih direktora, barem dok ovo pišem, koji je napustio svoju poziciju jest Rhuigi Villaseñor. Podrijetlom iz Manile, ali poznat kao dizajner koji je započeo karijeru u Los Angelesu, dizajner čije ime nitko ne zna izgovoriti, imenovan je kreativnim direktorom Ballyja. Nakon 14 mjeseci kreiranja za brend – another one bites the dust. Ako mislite da je 14 mjeseci kratak rok za kreativnu suradnju, razmislite još jednom: Ludovic de Saint Sernin zaposlen je da unese seksepil u Ann Demeulemeester krajem prošle godine. Nakon samo jedne revije i šetnje pistom Ludovic je dobio otkaz!
Uz sve ove prekide, razvode i rastanke internet se pita postoji li neki dublji problem u modnoj industriji. Moj je odgovor: i ne baš! Moda je oduvijek bila igra vrućih stolica s kreativnim direktorima. Nakon uspješnog vremena u Jil Sander veliki Raf Simons prelazi u Christian Dior, pa u Calvin Klein, a tek se na kraju skrasio u Pradi. Kreativni direktori ili dizajneri neprestno se mijenjaju, samo je internet sada brži i svi su zainteresiraniji.
Jesu li kreativni direktori, kao i sve oko nas, postali „in- stant“? Možda je vrijeme duljih era u modnim kućama prošlost?
Ipak, Sarah Burton i dalje je u Alexander McQueenu, Olivier Rousteing u Balmainu, a Marija Grazija Chiuri u Dioru. Razlog? Rezultati! Pozicije su sigurne sve dok dizajner ostvari rezultate i stvori profit. Bilo uz kvalitetne materijale, svježe kreacije ili pretjeranu upotrebu loga. Moda je postala industrija loga i simbola poput LV, Fendijeva duplog F i monograma YSL, ali sve dok ima potražnje za logom na odjevnim komadima, čini se da će moda mariti samo za jedan simbol – eura.
Sadržaj koji želite pogledati sadrži elemente koji mogu imati štetan učinak na maloljetnike. Ako želite spriječiti maloljetne osobe u pristupu takvim sadržajima, koristite program za filtriranje!