POTRAŽITE U ČLANCIMA ELLE

Unesite traženi pojam (Min. 3 znaka)

Povratak na 'fejs'

Kako se Facebook (da, zaista) vratio u modu?

Ivan Ilić

meta facebook modne grupe rick owens
Kako se Facebook (da, zaista) vratio u modu?
© Fotografije: Getty Images

Digitalni putopis u izolirane Facebook grupe nam otkriva kako ova mreža ima puno potencijala za modne entuzijaste.


Usudim se reći da govorim u ime vlastite i svih ostalih mlađih generacija kada kažem da se na Facebook ulazi svake prijestupne godine. Ta društvena mreža koja je 'kriva' za izviranje ostalih i njihovu današnju dominaciju je u jednom trenutku bila najvažnija na stvar svijetu. Naravno, mreže koje je Facebook inspirirao na ulazak u danas multimilijunsku arenu trgovanja podacima su istovremeno postale njegov dželat. Sjećam se svoje prve velike digitalne migracije, tamo negdje krajem 2013. godine, kada smo velikom većinom počeli prelaziti na Instagram. Kako zbog bijega od očiju rodbine koja je tada počela otkrivati čari Facebooka, tako zbog tadašnje jednostavnosti Instagrama i njegovog striktnog fokusa na vizualno. To je gotovo od prvog dana učinila i modna industrija, a zbog prirode vlastitih interesa mi je to bio samo razlog više za napuštanje aktivnog korištenja Facebooka. 

Priznajem da mi je, punih 14 godina od prve prijave na ovu društvenu mrežu, moj Facebook račun počeo gubiti smisao. Na životu su ga donedavno održavale underground grupe mog fakulteta u kojima su se dijelile diskutabilne skripte i poneke diskutabilne objave poznanika iz prošlih života. Ipak, na korak do deaktivacije profila me zaustavilo nešto nevjerojatno. Doduše, vjerojatno i nije toliko nevjerojatno, već je za pohvalu Marku Zuckerbergu i programerima iz Mete koji su očigledno taj famozni algoritam zadužen za praćenje apsolutno svega što pretražujem unutar i van njihovih aplikacija doveli do apsolutnog savršenstva. Iz vedra neba mi se na naslovnici pojavio prijedlog za priključivanje grupi naziva ''Rick Owens/DRKSHDW buy,sell,trade''. Vjerujem da u skorije vrijeme ni na što nisam brže kliknuo. Međutim, dočekala me iznenađujuće zahtjevna anketa o kojoj ovisi moj pristup. 

Opiši što za tebe znači Rick Owens? Koja je tvoja omiljena kolekcija i zašto? Misliš li da je Rick Owens sexy? Bila su to samo neka od mora pitanja po kojim su moderatori odlučivali koliko je neko vrijedan pridruživanju ovoj zatvorenoj grupi od 10 tisuća članova.

Očigledno su ''kolekcija za jesen 2015.'' i ''da, Rick je sexy'' bili prihvatljivi odgovori, pošto se za dva dana otvorio misteriozni svijet grupe u kojoj se vode žustre rasprave o komadima ovog brenda. Od svađa u komentarima po pitanju originalnosti nečijih Bozo čizama ili dražbe za kožne jakne iz nedavnih kolekcija, osebujnost i strastvenost ovog online kolektiva je bila jasna od prvog trenutka. Ta me grupa dovela do druge, u potpunosti skrivene grupe u kojoj korisnici objavljuju svoje modne kombinacije koje su od glave do pete Rick Owens. U tom sam trenutku shvatio da Facebook nije mrtva mreža koja je korisna za dijeljenje skripti i promatranje objava najstarijih članova obitelji, već je postala plodnim tlom za modne entuzijaste i kolekcionare koji su dobro iskoristili opciju zatvorenih i skrivenih grupa. 

Osim one posvećene Ricku Owensu, na Facebooku se malo boljim kopanjem može doći do sličnih grupa koje pažnju daju gotovo svim poznatim i manje poznatim brendovima. Fascinantno je također što su ove grupe relativno mlade, te je većina nastala tijekom nedavne pandemije. Grupa u kojoj se raspravlja i preprodaje Chrome Hearts, ekskluzivni američki brend kojeg se nerijetko naziva Hermesom svijeta nakita broji preko 20 tisuća članova. Grupa posvećena brendu Vetements je još interesantnija, pošto se 16 tisuća članova nerijetko u komentarima nadmeće oko ranih komada ovog brenda. Tu su i grupe posvećene japanskim dizajnerima poput Isseya Miyakea, Kenza Takade i Yohjija Yamamota. Jedna, koja broji preko 125 tisuća članova, je posvećena raspravama o Rolexu, Cartieru i ostalim brendovima luksuznog nakita i satova. Specifičnost ovih grupa je ta da je rijetko koja o opće poznatim i mainstream brendovima poput Guccija ili Bottege Venete, već su to gotovo uvijek brendovi koji su nerijetko komplicirani za nabaviti u stvarnom svijetu.

Tu izlazi na vidjelo ekskluzivnost i potencijalna toksičnost raznih kolekcionara, posebice onih koji skupljaju mušku modu ovih brendova. Pogledamo li na ove grupe kao samoodržive jedinice s vlastitom samoupravom, gdje je rasprava o bilo čemu osim tim brendovima kategorički zabranjena, može se reći da se ovdje radi o pravim virtualnim gradovima i državama u kojima je glavna valuta komad odjeće. Iako ove grupe nisu ograničene na Facebook, pošto slične postoje na Instagramu, Redditu i X-u, Facebookove su specifične po svojoj zatvorenosti i potrebom za ispunjavanjem raznih zahtjeva kako bi im se uopće pristupilo.

Ipak, kada maknemo potencijalnu i realnu problematiku ovakvih grupa, one su iznenađujuće riznice znanja. Između redova prodaje i svađe oko originalnosti nekog komada, tu i tamo izviri čitav niz komentara koji otkriva manje poznate činjenice o nekoj kolekciji. Ima tu i objava koje analiziraju koji brend koristi kojeg proizvođača kože ili tkanina, uspoređuju cijenu izrade s konačnom cijenom proizvoda, te idu toliko daleko da uspoređuju kvalitetu šavova između komada iz raznih kolekcija.

Postati članom ovakvih grupa je u jednu ruku kao da postajemo članom nekog izoliranog plemena u kojem se priča isključivo o modi jednog dizajnera. 

Pošto su ove grupe relativno novi fenomen, pitanje je dana kada će Facebook i cijela Meta početi kapitalizirati na njima. Ne treba zaboraviti da se Meta tijekom pandemije jače počela priključivati modnom diskursu, posebice s njihovim pokušajem metaversea i prodajom NFT-a koji bi u tom virtualnom svijetu poslužili kao odjeća za avatare korisnika. Iako je njihov metaverse neslavno propao, kao i mnogi drugi, Meta ne odustaje od probijanja u svijet mode. Njihova nedavna suradnja s Ray-Banom koja je za rezultat dala pametne naočale pogonjene njihovim Meta AI programom su samo još jedan dokaz toga. Ipak, trenutna čar ovih grupa je to što su svojevrsni modni Divlji zapad koji podsjeća na one rane dane interneta. Na anonimne forume, početak eBaya, te nekadašnje žustre Tumblr rasprave. Pitanje je koliko će se ovaj novi relikt interneta održati na životu, prije nego Meta Fashion divizija u ovo uplete svoje prste.

TRENDING

Top šest trendova: modeli cipela koji će se nositi u 2024.
1

Top šest trendova: modeli cipela koji će se nositi u 2024.

Top šest trendova: modeli cipela koji će se nositi u 2024.

Zaboravite skinny jeans, ove traperice će biti hit u 2024. godini
2

Zaboravite skinny jeans, ove traperice će biti hit u 2024. godini

Zaboravite skinny jeans, ove traperice će biti hit u 2024. godini

Najnoviji trendovi jakni i kaputima za jesen/zimu 2023.-2024.
3

Najnoviji trendovi jakni i kaputima za jesen/zimu 2023.-2024.

Najnoviji trendovi jakni i kaputima za jesen/zimu 2023.-2024.

S razlogom je bio rasprodan: pulover sestrinskog brenda H&M-a ponovno je na stanju
4

S razlogom je bio rasprodan: pulover sestrinskog brenda H&M-a ponovno je na stanju

S razlogom je bio rasprodan: pulover sestrinskog brenda H&M-a ponovno je na stanju

 Tenisice koje će vladati jesenskom sezonom: Izdvojili smo 10 ključnih modela
5

Tenisice koje će vladati jesenskom sezonom: Izdvojili smo 10 ključnih modela

Tenisice koje će vladati jesenskom sezonom: Izdvojili smo 10 ključnih modela

Vladavina trapera u 2024: prevladava jedan model koji će zasjeniti skinny jeans
6

Vladavina trapera u 2024: prevladava jedan model koji će zasjeniti skinny jeans

Vladavina trapera u 2024: prevladava jedan model koji će zasjeniti skinny jeans

Dobre čizme i kaput dovoljni su za stylish izgled: Izabrali smo najpoželjnije modele
7

Dobre čizme i kaput dovoljni su za stylish izgled: Izabrali smo najpoželjnije modele

Dobre čizme i kaput dovoljni su za stylish izgled: Izabrali smo najpoželjnije modele

Za kišne dane: Borovo ima čizme koje su inspirirane popularnim dizajnerskim modelom
8

Za kišne dane: Borovo ima čizme koje su inspirirane popularnim dizajnerskim modelom

Za kišne dane: Borovo ima čizme koje su inspirirane popularnim dizajnerskim modelom

NE PROPUSTITE

Michèle Lamy i Rick Owens: Tajna najmističnijeg para modne scene

Michèle Lamy i Rick Owens: Tajna najmističnijeg para modne scene

Mračni lordovi mode

Na Tjednu muške mode u Parizu moderni kauboji i nova definicija muške garderobe

Na Tjednu muške mode u Parizu moderni kauboji i nova definicija muške garderobe

runway review

Kolekcija Ricka Owensa predstavljena je u njegovom brutalističkom pariškom apartmanu

Kolekcija Ricka Owensa predstavljena je u njegovom brutalističkom pariškom apartmanu

Pogled u tamu

Nosiva tehnologija: Meta Ray-Ban su hit na društvenim mrežama

Nosiva tehnologija: Meta Ray-Ban su hit na društvenim mrežama

trend ili budućnost?

10 modela cipela za vjenčanje koje možete nositi i u drugim kombinacijama

10 modela cipela za vjenčanje koje možete nositi i u drugim kombinacijama

VJEČNI MODELI

Zbog ovih poznatih djevojaka zaljubili smo se u mini vjenčanice

Zbog ovih poznatih djevojaka zaljubili smo se u mini vjenčanice

drugačije i posebno

Prozirne haljine nosimo i ove sezone, a ovo su naši omiljeni komadi

Prozirne haljine nosimo i ove sezone, a ovo su naši omiljeni komadi

LJETNI TRENDOVI

Kako stilizirati majicu bez rukava poput Kendall Jenner i Hailey Bieber?

Kako stilizirati majicu bez rukava poput Kendall Jenner i Hailey Bieber?

2023.07.13. 2 minuta čitanja

tips&tricks

Attention

Sadržaj koji želite pogledati sadrži elemente koji mogu imati štetan učinak na maloljetnike. Ako želite spriječiti maloljetne osobe u pristupu takvim sadržajima, koristite program za filtriranje!

Nemam više od 18 godina