POTRAŽITE U ČLANCIMA ELLE

Unesite traženi pojam (Min. 3 znaka)

Na modnoj mapi

Od Londona do New Yorka: razgovarali smo s perspektivnom dizajnericom Petrom Minjević

Lea Ladišić Marković

new york london intervju Ap0cene petra minjević modna dizajnerica
Od Londona do New Yorka: razgovarali smo s perspektivnom dizajnericom Petrom Minjević
© Privatna arhiva

Nakon što je prije godinu dana predstavila drugu kolekciju za svoj brend, hrvatsko-crnogorska dizajnerica Petra Minjević niže nove uspjehe - njezine kolekcije prepoznao je e-concept store Ap0cene, sa sjedištem u New Yorku


Njujorški Ap0cene prepoznaje mlade i neovisne dizajnere kao predvodnike nove luksuzne mode, održivosti i tehnologije, a na radaru im se opravdano našla dizajnerica Petra Minjević čiji asimetrični i fluidni krojevi zrače suvremenim, seksi i neodoljivo cool karakterom. Inače, klijenti Ap0cenea poznata su lica poput ikone Julije Fox, pa se nećemo iznenaditi ako Petrine komade vidimo na nekoj od stilskih ikona, a Ap0cene izabire dizajnere koji se ističu po istančanoj estetici, inovaciji i održivosti. Dizajnerica koja je dio mlade emerging modne scene temelji rad na kreativnom krojenju, zero waste principu i asimetriji, a karakterizira ga prozračnost i igra svjetlosti, te estetika s prizvukom devedesetih i minimalizma koja je iznimno suvremena i poželjna. 

Ova dizajnerica započela je karijeru nakon studija na Central Saint Martinsu i sveučilištu Westminster, stažirala je za imena poput Burberryja, Erdema i JW Andersona, a odskočnu dasku imala je i na londonskom Tjednu mode. Razgovarali smo s propulzivnom dizajnericom nove generacije, koja nam je otkrila više inspiraciji, kreativnom procesu i planovima za budućnost. 

Tvoje kolekcije postale su dio njujorškog shopa Ap0cene – što je vodilo do toga, kako se suradnja dogodila?

Do suradnje je došlo poklapanjem estetike i nakon razmišljanja s čelnicima. Čuli smo se nakon što su vidjeli moj rad i sve smo brzo dogovorili. Dizajneri koji rade s ovim njujorškim shopom, iako zastupaju i velike brendove, često su dio emerging scene, te se iz mog iskustva pregovorima stvori povjerenje u dizajnera i njegovu odgovornost potrebnu za sve kompleksne detalje koji prate launch kolekcije, a sve je izvedeno uz pomoć divnih ljudi iz njihovog tima i onog vječnog Jay Z-evog hita Empire State Of Mind koji je odzvanjao studijom kao motivacija.

Vratimo se na početke – kako se dogodio tvoj susret s modom?

Odrastanje uz obitelj u poslu vezanom za umjetnost ali i česte, mada meni oduvijek drage i zanimljive promjene sredine u djetinjstvu - od predivne Istre do predivnog Beograda, dovele su do razvitka kreativnog razmišljanja, vrlo ranog razmatranja vlastitog životnog puta, ali i snalažljivosti i drugih osobina koje mi sada znače u ovom poslu. Kada je prvi susret s modom u pitanju, bila je to neka šetnja s mamom, gledajući izloge, u Milanu ranih ‘00-ih. Posebno me zanimao Pradin izlog, minimalistički komadi, savršen styling, inteligentno smišljeni detalji, iako je bilo mnogo blještavijih, drečavijih, grandioznijih...

Često možemo čuti da je teško uspjeti u modnoj industriji, a iza tebe su već velike stvari. Što smatraš da je ključno za uspjeh?

Ustrajnost, znati prepoznati trenutak i njegovu prolaznost, pa i taktiziranje - nikad ne biti previše nametljiv, a s druge strane, osloboditi se takozvanog imposter sindroma, te stvaranje dobre, pouzdane reputacije, a svakako i veliki rad. Modna industrija je psihologija, politika, sve u jednom. Talent i estetski osjećaj su ključni, ali bez rada i fokusa postaju beskorisni.

Provedi nas ukratko modnom scenom u Londonu - koliko pruža prilika, a koliko izazova za mlade dizajnere? Kakva je atmosfera, generalni vibe?

Koliko prilika pruža, toliko i izazova. Izričito je dinamičan i zahtjeva ogroman fokus i disciplinu. Inspirativan je i ima specifičan vibe koji je teško opisati, vuče te da se boriš za sebe uz “sve je moguće” mentalitet, a opet nailaziš na tisuće prepreka i spoznaju toga da si u svakom trenutku zamjenjiv. Ja sam na sve to navikla i naučila plivati, navigirati, opstajati.

Radila si u ateljeima Burberryja, JW Andersona, Erdema – s kojim iskustvima i znanjima si izašla i kako izgleda rad u takvim visokoprofiliranim brendovima?

Rad u ateljeima i uredima spomenutih brendova je najbolje iskustvo kakvo ni jedna škola ne može ponuditi, ne samo profesionalno već i životno. Uz predivne timove sam izgradila vlastiti profesionalizam. Rad je bio zaista predivan, ali i raznolik u svakom od ateljea, a ono najvažnije je uvijek fokusiranost i želja za napretkom. Shvatila sam svaku od tih prilika vrlo ozbiljno i mogu slobodno reći da sam učila od najboljih. U jednom od brendova imala sam i udio posla u “special projects” u kojem su se radili, primjerice, kostimi za dobitnicu Grammyja, a s ovakvim klijentima je potrebno veliko povjerenje i profesionalizam.

Asimetrija, minimalizam devedesetih koji nosi notu futurizma, čini mi se da to opisuje tvoje kreacije. Kako ti opisuješ svoju estetiku i u čemu nalaziš inspiraciju, što te pokreće? 

Moje ideje kreću od moodboarda na kome se najčešće nalaze skulpture, kinetička umjetnost, nadrealistička fotografija, umjetnici poput Mana Raya, Caldera, Brancusija. Često u Londonu rezerviram sebi mjesto u nekom od arhiva, te proučavam modne magazine iz 90-ih, editorijale, make-up. U stanu u Rovinju imam ogromnu kolekciju naših Elle časopisa iz ‘00-ih koje je moja mama sakupljala, imali smo tada dva-tri kioska u gradu i moralo se brzo otići po magazin zbog limitiranog broja primjeraka. Obožavam editorijale u njima! Svoj estetski osjećaj bih najpreciznije opisala kao asimetriju i promišljenost uz delikatne detalje.

Tvoj rad karakteriziraju i nekonvencijalni načini krojenja poput spomenute asimetrije i zero wastea. Na što se zero waste točno odnosi?

Zero waste je tehnika krojenja koja nalaže da se krojevi “slože” u isijecanju tkanine tako da ne ostane dijelova tkanine koji nemaju funkciju, odnosno koji su višak. Moji radovi su često napravljeni od kroja koji zapravo ima jedan jedini dio, a detalji i oblici su izvedeni uvijanjem, drapiranjem i sličnim tehnikama.

Osvrnimo se i na neizbježnu temu hiperprodukcije i modne odgovornosti na sceni. Kakav je tvoj odnos prema održivosti? Je li ostvariva?

Uz globalan, kompleksan problem prekomjernog konzumerizma, čestih neetičkih uvjeta za rad,  želje za brzom zaradom i što manjim ulaganjem, sveopća održivost se čini mogućom koliko i utopija, no to nije razlog da se prestanemo truditi, mijenjati, educirati. Trudim se i sama educirati što više, a zasigurno mi je važno oruđe poznavanje spomenutog zero wastea i sličnih načina krojenja koji mi pomažu u ostvarenju održivijeg pristupa izradi, koja je u završnoj fazi tako delikatna da je često i ručno rađena. Prije finalne izrade zapravo sve radim sama jer imam odlično poznavanje tehničkog dijela posla te tako imam veliku kontrolu, zbog čega se fokusiram na realizaciju ideja i planova svakodnevno od ranih jutarnjih sati.

Svijet luksuzne mode ali i emerging scene u kojima imam iskustva ipak su mali dio globalne modne industrije, uglavnom su to mali, visoko obrazovani timovi. Edukacija i osjećaj odgovornosti su dovele do toga da se mnoge ovakve modne kuće i samostalni dizajneri trude doprinijeti smanjenju ovog problema uvodeći neka suvremenija pravila i načine produkcije. Burberry, koji se zalaže da do 2040. postane Net-Zero, a već je postigao mnoge uspjehe, idealan je primjer velikog brenda koji preuzima važne korake.

Kako definiraš dobar dizajn i po pitanju čega si prilikom kreiranja beskompromisna?

Kada se spoje istančana i promišljena estetika, kvaliteta, i odgovornost u radu - to je prava stvar, a to su ujedno i meni najvažnije stavke u vezi kojih sam beskompromisna.

Kako izgleda tvoj kreativni proces, od ideje do realizacije? Postoji li koncept koji se mijenja iz kolekcije u kolekciju? 

Osobni estetski osjećaj i osnovni koncept se uvijek provlače kroz moj rad. Čak i kada se dogodi da radim s određenim timom, s jasnim vizualnim identitetom se trudim zadržati svoj “rukopis”, a u radu s vlastitim potpisom baš zbog te slobode i uživam, imam povjerenje i podršku suradnika u svoj osjećaj i zamisao. Budim se u 5:30 ujutro, promišljam, isprobavam, dogovaram, ugovaram - tako izgleda jedan moj dan, a kreativni dio kreće od ideje i istraživanja, isprobavanja oblika i detalja, izrade probnih komada, fittinga. Zatim dolazi odabir finalnih tkanina, “sampling”, te se realizira izradom limitiranog broja finalnih komada. Nova kolekcija imat će male izmjene u konceptu, u skladu s nekim novim razvitkom, novim idejama.

Imaš  li uzore i inspiraciju u dizajnu, radu, življenju?

Imala sam nevjerojatnu sreću da radim i asistiram u timovima koje i vode neki moji uzori u modnoj industriji, to su ljudi koje ni ne moram specijalno najavljivati - sami su se svojim radom doveli do globalne prepoznatljivosti i vodstva spomenutih brendova koji idu uz njihova imena. Pored toga, obožavam rad Helmuta Langa, a jedna od inspirativnih povijesnih figura mi je slavna američko-francuska plesačica i aktivistica Josephine Baker, zbog hrabrosti i inteligencije.

Koliko estetika brenda rezonira s tvojom privatnom? Kako bi opisala svoj stil i u kakvim kombinacijama provodiš dane?

U širem smislu apsolutno, ta estetika se provlači i u detaljima prostora u kome živim, odabiru glazbe koju slušam, filmova koje gledam, pa i psiholoških knjiga koje čitam i vina koje odaberem, čak i u načinu na koji serviram večeru. Srebrne tenisice sa potpisom Prada Sport iz kolekcije jesen-zima ’99 koje sam kupila na e-bayu su pretrčale cijeli London, od dućana za tkanine do DHL-ovog drop offa, dok su štikle i sunčane naočale iz iste kultne kolekcije dio editoriala koje radim uz svoje komade, ali i dio mojih osobnih kombinacija. 

Imam disciplinu truditi se oko vlastitog stila koliko i oko kolekcija. Nije mi teško hodati u najvišim potpeticama minimalističkog dizajna iz 90-ih, s najtanjom štiklom, s obzirom da imam tu (ne)sreću da sam visoka ispod 170 centimetara pa mi one najbolje stoje. Kod odjeće koju nosim najvažniji mi je dobar fit i promišljeni detalji. Kombinacije koje nosim često sadrže crni vintage Helmut Lang sako i haljinu, u zadnje vrijeme Gushlow and Cole detalje i različite brendove ili pak komade koje kupim second hand i kojima nedostaje etiketa, a čiji mi se krojevi i izrada sviđaju… a svakako i komade sa svojim potpisom. Volim ulagati u mali broj komada koji su mi idealni i koje ću rado nositi godinama.

Gdje se vidiš za pet do deset godina?

Uz potporu novonastalih suradnji u New Yorku i Londonu iduća kolekcija je uveliko na putu, uz projekte na čijoj realizaciji radimo. Za deset godina, tko zna, možda se pored mode počnem baviti i recimo diplomatskom profesijom ili kulturom, ili pak još nekom pozicijom u modnoj i umjetničkoj industriji ali iza kulisa. Priznajem da se često upuštam u, takozvane, “proračunate rizike”, ali imam tu sreću da mi najbolje idu duge i komplicirane jednadžbe, one obične i monotone ne toliko. Slažem sve kockice na isti način kao i krojeve u svom zero waste pristupu, onako da se najbolje iskoristi potencijal i mogućnosti, a sve to uz puno rada i osmijeha. Pored toga, ipak razmišljam i o privatnom, te spoznajem koliko je važno nekad zastati i otići na lijepu večeru, dobar koktel, odmor, provesti vrijeme sa obitelji... Neće biti lako, kao ni do sad, ali zasigurno neće biti dosadno.

TRENDING

Dobre čizme i kaput dovoljni su za stylish izgled: Izabrali smo najpoželjnije modele
1

Dobre čizme i kaput dovoljni su za stylish izgled: Izabrali smo najpoželjnije modele

Dobre čizme i kaput dovoljni su za stylish izgled: Izabrali smo najpoželjnije modele

Zaboravite skinny jeans, ove traperice će biti hit u 2024. godini
2

Zaboravite skinny jeans, ove traperice će biti hit u 2024. godini

Zaboravite skinny jeans, ove traperice će biti hit u 2024. godini

Top šest trendova: modeli cipela koji će se nositi u 2024.
3

Top šest trendova: modeli cipela koji će se nositi u 2024.

Top šest trendova: modeli cipela koji će se nositi u 2024.

Za kišne dane: Borovo ima čizme koje su inspirirane popularnim dizajnerskim modelom
4

Za kišne dane: Borovo ima čizme koje su inspirirane popularnim dizajnerskim modelom

Za kišne dane: Borovo ima čizme koje su inspirirane popularnim dizajnerskim modelom

S razlogom je bio rasprodan: pulover sestrinskog brenda H&M-a ponovno je na stanju
5

S razlogom je bio rasprodan: pulover sestrinskog brenda H&M-a ponovno je na stanju

S razlogom je bio rasprodan: pulover sestrinskog brenda H&M-a ponovno je na stanju

 Tenisice koje će vladati jesenskom sezonom: Izdvojili smo 10 ključnih modela
6

Tenisice koje će vladati jesenskom sezonom: Izdvojili smo 10 ključnih modela

Tenisice koje će vladati jesenskom sezonom: Izdvojili smo 10 ključnih modela

Najnoviji trendovi jakni i kaputima za jesen/zimu 2023.-2024.
7

Najnoviji trendovi jakni i kaputima za jesen/zimu 2023.-2024.

Najnoviji trendovi jakni i kaputima za jesen/zimu 2023.-2024.

Vladavina trapera u 2024: prevladava jedan model koji će zasjeniti skinny jeans
8

Vladavina trapera u 2024: prevladava jedan model koji će zasjeniti skinny jeans

Vladavina trapera u 2024: prevladava jedan model koji će zasjeniti skinny jeans

NE PROPUSTITE

Modne piste poručuju: individualnost je uvijek u trendu

Modne piste poručuju: individualnost je uvijek u trendu

tjedan mode

Razgovarali smo s mladim dizajnerom kojem je održivost na prvom mjestu

Razgovarali smo s mladim dizajnerom kojem je održivost na prvom mjestu

elle intervju

Kaubojski šeširi su hit komad sezone: ovaj cool brend ih proizvodi u tvornici staroj 200 godina

Kaubojski šeširi su hit komad sezone: ovaj cool brend ih proizvodi u tvornici staroj 200 godina

Elle intervju

Wet hair trend vratio se na modne piste, a mi znamo kako ga napraviti kod kuće

Wet hair trend vratio se na modne piste, a mi znamo kako ga napraviti kod kuće

STARI TREND

Torbe i ostali komadi s ulica Londona koji su ukrali našu pažnju

Torbe i ostali komadi s ulica Londona koji su ukrali našu pažnju

Streetstyle report 

Klasični i odmjereni glamur: tko je sve zasjao na najvažnijoj noći britanskog filma?

Klasični i odmjereni glamur: tko je sve zasjao na najvažnijoj noći britanskog filma?

BAFTA 2024. 

Volumen u kosi i vamp look: beauty trendovi koje smo vidjeli u New Yorku

Volumen u kosi i vamp look: beauty trendovi koje smo vidjeli u New Yorku

beauty report

Najbolje od tjedna mode u New Yorku: bajke, blistavi seksepil i Beyoncé

Najbolje od tjedna mode u New Yorku: bajke, blistavi seksepil i Beyoncé

Fashion review

Attention

Sadržaj koji želite pogledati sadrži elemente koji mogu imati štetan učinak na maloljetnike. Ako želite spriječiti maloljetne osobe u pristupu takvim sadržajima, koristite program za filtriranje!

Nemam više od 18 godina