Nalazimo se u vremenu u kojem je kopiranje drugih, kako na društvenim mrežama tako i u ostalim područjima života na neki način postalo normalizirano. Danas je dosta teško postići autentičnost, a još je teže zadržati. To potvrđuje i novonastala drama između dva industrijska diva, kad je brza moda u pitanju, H&M-a i Sheina.
Naime, Hennes & Mauritz, svima nam poznatiji kao H&M, poduzeo je pravne akcije protiv kineskog diva Sheina jer, kako navodi Bloomberg, Shein je duplicirao dizajn njihovih proizvoda. Time je Shein prekršio autorska prava švedskog giganta koji zbog svega navedenog traži naknadu štete te privremenu zabranu s ciljem zaštite svog intelektualnog vlasništva.
Kako dosadašnjim saznanjima, tužba je prvotno podnesena 2021. godine u Hong Kongu, a među tuženicima su bivši vlasnici Sheina, hongkonško društvo Zoetop Business Co, kao i Shein Group. Nakon ročišta pred Visokim sudom u Hong Kongu do kojeg je došlo 21. lipnja, javnosti su objavljenje fotografije desetaka predmeta od kupaćih kostima do džempera koje su od strane H&M predstavljene kao dokaz krađe dizajna. Od tada, javnost pažljivo prati razvoj događaja, a sljedeće ročište u kojem bi trebalo doći do novog preokreta je zakazano za danas, 31. srpnja.
Tužba je očekivano, podigla veliku prašinu na društvenim mrežama, a po mišljenjima mnogih radi se o totalnom apsurdu. Naime, svi smo jako dobro upoznati sa značenjem pojma brza moda i popularnosti koju je stekla izradom odjevnih predmeta koji su zapravo pristupačnija kopija luksuznih brendova. Upravo H&M, kao brend brze mode, kopiranjem high end brendova također pridonosi problemu. Kako onda jedan takav brend može tužiti svog konkurenta zbog činjenja istog? Prema nagađanjima mnogih, ovdje je riječ o klasičnoj borbi za tržište. S obzirom na sve veći utjecaj jeftinih internetskih trgovaca poput Boohoo, Temu i Sheina, koji su značajno osvojili tržišni udio brze mode, H&M se suočava s izazovima kako bi održao svoju konkurentnost kao javno trgovačko društvo, što brend dovodi u dosta nezgodnu situaciju.
Kako je jedan brend koji je prvotno krenuo s prodajom vjenčanica putem interneta uspio doći do pozicije konkurenta najvećim fast fashion brendovima u industriji? Prema mišljenjima stručnjaka, inflacija i Sheinova marketinška strategija, doveli su do njegove sve veće popularizacije. Naime, 2021. godine Shein je znatno zaostajao za H&M-om, ali prema podacima iz Wall Street Journala, 2022. je vrijednost brenda porasla na 100 milijardi dolara. To je više od zbrojenih rezultata Zare i H&M-a.
Nakon toga, popularnost brenda je naglo otpala zbog dokumentarca „Untold: Inside The Shein Machine“ u kojem su javnosti prikazani uvjeti u kojima radi Sheinovo osoblje. To je dovelo do vala negativnih reakcija koje nisu mogle biti ispravljene ni Sheinovim potezom dovođenja američkim influencera u Kinu i pozitivnim prikazivanjem njihovog proizvodnog procesa. Padu popularnosti pridonose i ostale tužbe koje su pokrenute protiv kineskog brenda zbog kršenja autorskih prava, ali bez obzira na sve navedeno, Shein je i dalje jedan od glavnih konkurenata na tržištu brze mode s čak 600.00 raspoloženih artikala u svakom trenutku.
Ova tužba i brojne druge u kojima su ostali fast fashion brendovi optuženi za kršenje autorskih prava, pokrenule su zabrinutost oko ključnih pitanja u industriji. Osim prava na intelektualno vlasništvo, javlja se i zabrinutost oko sve popularnijeg pitanja o održivosti brze mode i njezine uloge u doprinosu globalnoj krizi. Modni insajderi spekuliraju kako je ova tužba i rješenje iste, zapravo prekretnica u opstanku fast fashion industrije. Prema mišljenju većine na društvenim mrežama gdje se najviše raspravlja o ovom slučaju, industrija brze mode može izaći kao pobjednik iz ovog razdoblja jedino ako se pozabavi ključnim pitanjima i svojim odgovornim i održivim pristupom sudjeluje u kreiranju bolje budućnosti.
Na nama je da pratimo daljnji razvoj situacije između H&M i Sheina , koji će, nadamo se dovesti do promjena u pristupu industriji brze mode, a one su, sudeći po svemu navedenom, i više nego neophodne. Ipak, ne zaboravimo da tržište diktira faktor ponude i potražnje, odnosno potrošači kojima je svejedno je li krpica koju su kupili H&M ili Shein, sve dok mogu odabrati jeftiniju varijantu, praksa je pokazala da će zanemarit sve loše o određenoj modnoj platformi jer u konačnici, većini je u cilju proći povoljnije - zar ne? To je i ključ uspjeha Sheina, uz dakako, kao što smo spomenuli, gotovo nepogrješivo korištenje marketinških i AI alata koji savršeno "komuniciraju" sa svojom ciljanom publikom. Stoga, možemo li se složiti da rješenje problema fast fashiona zapravo leži u preodgoju kupaca, što je teže "dobiti" od bilo kojeg sudskog postupka.
Sadržaj koji želite pogledati sadrži elemente koji mogu imati štetan učinak na maloljetnike. Ako želite spriječiti maloljetne osobe u pristupu takvim sadržajima, koristite program za filtriranje!