POTRAŽITE U ČLANCIMA ELLE

Unesite traženi pojam (Min. 3 znaka)

elle intervju

Kako nastaju kostimi za spektakularni Cirque du Soleil otkriva nam poznata kostimografkinja

Ivan Ilić

Cirque du Soleil intervju Arena Zagreb Liz Vander OVO
Kako nastaju kostimi za spektakularni Cirque du Soleil otkriva nam poznata kostimografkinja
© Max Bocanegra/Pat Beaudry/Vlad Lorenzo

Liz Vander, talentirana dizajnerica i kostimografkinja koja je zaslužna za spektakularne kostime u Cirque du Soleil - OVO, nam u ekskluzivnom intervjuu otkriva kako je kreirala kostime za akrobatski performans koji možete doživjeti u Areni Zagreb od 25. do 28. siječnja. 


Možete li nam prije svega ispričati malo više o samim materijalima koje ste koristili za izradu kostima?

Kao što znamo, tijelo u pokretu ima veliki dijapazon mogućih pokreta, a to je posebice naglašeno kada su u pitanju akrobati Cirque du Soleila. Korišteni su standardni materijali poput spandeksa i likre, međutim izraditi kostime samo u tim materijalima nije toliko efektno, pa čak i onda kada se na njima koriste printovi. Moja misija je bila evocirati insekte, ne ih samo imitirati. Velika inspiracija mi je bio egzoskeleton insekata, njihovi sjajni oklopi i oblici. Međutim, nije pametno koristiti tvrde materijale kada se prave kostimi za akrobate, posebice zbog njihove sigurnosti ili mogućnosti ozljeda tijekom performansa. Koristila sam nešto što bih nazvala 'organskim origamijem', te sam plisiranjem tkanina postigla vrlo organski efekt koji podsjeća na mišićave i tvrđe strukture. Ne mogu vam otkriti točni recept moje metode, ali to je u principu plisirani i trajno prešani poliester s posebnim premazom. 

Najkompleksniji kostim je bio cvrčak kojeg smo izrađivali 80 sati i koštao je tisuće i tisuće dolara. Još je kompliciranije bilo izraditi plisirane komade koji na sebi imaju print, jer je trebalo voditi računa o tome kako će konačni proizvod izgledati. U određenim situacijama sam morala koristiti wet look efekt za postizanje sjajnih površina, pošto mi šljokice nisu bile dozvoljene. Zbog toga određeni komadi izgledaju kao da su od vinila. Velika većina kukaca ima nepropusne oklope te izgledaju sjajno. Međutim, kukci poput leptira izgledaju mekše, no njihova krila su vrlo napeta i strukturirana. Zato moj proces ide prema evokaciji leptira s materijalima koji podsjećaju na velur, a manje na izravnu imitaciju njih.

Akrobati u ovim kostimima izvode razne vratolomije. Kako ovi kostimi to mogu izdržati? Kako ih izrađujete, a da oni istovremeno budu sigurni za uporabu?

Cirque du Soleil je godinama razvijao specifične vještine kojim svoje kostime pretvara u nešto što će trajati. Naravno, to je zbog samih turneja koje nerijetko traju po nekoliko mjeseci. Baza svakog kostima je izuzetno jaki sloj likre koji je posebno istkan za njih. Vrlo je otporna, te se u bazi nalazi i udio poliestera na kojeg se mogu otiskivati motivi. Mislila sam da će origami dijelovi kostima biti puno delikatniji, no iznenadilo me koliko su zapravo izdržljivi. Naravno, tih kostima i dijelova je puno, u slučaju da se neki potrgaju. Suradnja s akrobatima i prilagođavanje kostima njihovim potrebama je također bitna, te smo određene elemente morali smanjivati zbog toga što su previše zadržavali toplinu u kostimima.

Dekorativne kacige su također kompleksan zadatak, jer stavljaju dodatnu težinu na glavu akrobata koji svoje pokrete vježbaju, naravno, bez kostima na sebi. Ključ je pogoditi balans ljepote i funkcionalnosti kostima. Za svaki performans je potrebno imati taj sloj funkcionalnosti, a to kreatora kostima čini još vještijom osobom. To definitivno nije lako i potrebno je žrtvovati određene elemente kostima i iza toga stoji puno promišljanja.

Plisiranje u stilu Isseya Miyakea je vidljivo kao inspiracija. Koje ste još metode obrade materijala koristili pri izradi kostima?

Tako je. Već spomenuto plisiranje je definitivno u stilu Isseya Miyakea, no sam posao kreiranja ovakvih kostima vas ograničava s metodama koje možete koristiti. Također je bilo bitno da svaki kostim ima veze s drugim. Moraju biti dio istog svijeta, u ovom slučaju svijeta kukaca, te se traži velika doza kohezivnosti. To je definitivno bio jedan veliki i bitan zadatak, jer jedinstveni performans mora imati svoje zajedničke elemente, jer u suprotnom to s kostimografske strane nema smisla. Tako da smo ostali velikim dijelom pri tom organskom origamiju, plisiranju na više načina, te premazivanju.

Skica Liz Vander

Jedan poznati dizajner koji je također dizajnirao kostime za Cirque du Soleil je Thierry Mugler. Da li Vas je njegov rad inspirirao na neki način?

Thierry Mugler je definitivno jedan od mojih omiljenih dizajnera. Njegov stil se podosta poklapao s mojim, no daleko od toga da sam se pravila da sam Thierry Mugler. On, Claude Montana, Issey Miyake, pa kasnije i Jean Paul Gaultier koji je bio specifičan na svoj način su bili velike prisutnosti dok sam bila mlađa. Nešto što je Mugler definitivno donio u modu su jake strukture, teatralnost, futurizam i znao je kako se igrati s raznolikim motivima i uklapati ih u svoj rad. S druge strane, ja sam samouka i svoj stil sam razvijala od posla do posla, što je u jednu ruku bila dobra stvar jer sam bila puno spontanija. Shvatila sam da je moj stil veoma teatralan, a takav je bio i Thierryjev.

Upoznala sam Stefana, nekadašnjeg Muglerovog asistenta i ilustratora koji mu je bio desna ruka. Thierry bi napravio tri poteza, a Stefano bi nastavio njegove ilustracije s dopunjavanjem detalja i oblika. Bio je prisutan dok sam dizajnirala kostime za OVO, te mi je bila velika privilegija upoznati ga. Nisam htjela da Stefano dolazi u moj radni prostor jer sam mislila da moje ilustracije izgledaju grozno u usporedbi s njegovim. Međutim, puno me je podržao i pohvalio moj rad, a čuti to od nekadašnjeg Muglerovog asistenta mi je bilo nadrealno iskustvo. Doživjeti podršku od nekih velikih imena modne industrije me je samo potaklo na još bolji i kreativniji rad, bez obzira na budžet! 

Postoji li Cirque du Soleil arhiva i kako je izgledala konceptualizacija i smišljanje ovih kostima s njihovim timom?

Naravno, arhiva kostima postoji u Montrealu u sjedištu Cirque du Soleila. Tamo je zaposleno preko 300 ljudi i tamo radimo apsolutno sve. Radili bi prototipe svih kostima i to je gotovo znanstveni proces. Međutim, svemir je u jednom trenutku odlučio da će sve ići vrlo lako. Cirque du Soleil je prilika koja je došla netom nakon što sam rodila, te sam cijelo vrijeme manifestirala u sebi kako ne želim da me pozovu prije nego što sam mentalno i kreativno spremna. Moji prvi crteži i konceptu za OVO su bili identični konačnom proizvodu, na što sam izuzetno ponosna. Naravno, tu je pomogla i moja ljubav prema insektima i moje veliko znanje o njima. Nekima su grozni, a ja u njima vidim određenu ljepotu.

Što biste naveli kao glavnu razliku između kostimografije ove vrste i visoke mode? 

Odjeća za svakodnevni život je obilježena, više ili manje, potrebom za udobnosti. Nema više korzeta, štikli, šešira i određenih restriktivnih elemenata u našoj odjeći, što nije uvijek bajno ili lijepo. Ljudi nose što im se sviđa, što vole, a neke stvari koje kupujemo definitivno nisu moda. Ne postoji koncept, nema održivosti, doslovno ne znam što je to. Međutim, što se tiče svijeta visoke mode i njene sličnosti s kostimografijom za OVO, to je definitivno visoka konceptualizacija i apstraktne inspiracije. Još je jedna sličnost metodičnost i točnost izrade svakog komada. Međutim, tu priča staje.

Neću imenovati jednog poznatog francuskog dizajnera s kojim sam surađivala na jednom baletu u Opera nationale de Paris. Taj dizajner dolazi iz svijeta visoke mode, no nije toliko upoznat s plesnom kostimografijom, te je za baletne kostime koristio izuzetno skupe i delikatne tkanine koje koštaju 400 eura po metru. Naravno, to mu je bila prva greška, ali i općenito modno pristupanje izradi tih komada. Ja osobno, plesači i svi drugi smo bili uvjereni da mu to neće uspjeti, a tako je na kraju i bilo: na prvoj probi su se pri svakom intenzivnijem pokretu plesača svi kostimi poderali. Kostimografija ovog tipa je kompleksna, jer potrebno je pronaći balans ljepote, evociranja stvarne odjeće i funkcionalnosti.

TRENDING

Piše Maja Krištafor: Slučaj Ivy Snitzer - Zaboravljene žrtve hollywoodskih stereotipa zbog kojih je skoro izgubila život
1

Piše Maja Krištafor: Slučaj Ivy Snitzer - Zaboravljene žrtve hollywoodskih stereotipa zbog kojih je skoro izgubila život

Piše Maja Krištafor: Slučaj Ivy Snitzer - Zaboravljene žrtve hollywoodskih stereotipa zbog kojih je skoro izgubila život

Piše Jelena Veljača: 'Depp vs Heard' je jedan vrlo besmislen i licemjeran dokumentarac
2

Piše Jelena Veljača: 'Depp vs Heard' je jedan vrlo besmislen i licemjeran dokumentarac

Piše Jelena Veljača: 'Depp vs Heard' je jedan vrlo besmislen i licemjeran dokumentarac

Piše Jelena Veljača: sve istine i laži posljednje sezone 'Krune'
3

Piše Jelena Veljača: sve istine i laži posljednje sezone 'Krune'

Piše Jelena Veljača: sve istine i laži posljednje sezone 'Krune'

Piše Jelena Veljača: Recenzija filma Barbie - Film koji iz gliba izvlače feminističke parole i koji nameće pitanje 'Zašto se uopće snimao'?
4

Piše Jelena Veljača: Recenzija filma Barbie - Film koji iz gliba izvlače feminističke parole i koji nameće pitanje 'Zašto se uopće snimao'?

Piše Jelena Veljača: Recenzija filma Barbie - Film koji iz gliba izvlače feminističke parole i koji nameće pitanje 'Zašto se uopće snimao'?

Piše Jelena Veljača: Nolanov 'Oppenheimer' je lako pratiti, a u svojoj jednostavnosti jednom riječju - apsolutno je genijalan
5

Piše Jelena Veljača: Nolanov 'Oppenheimer' je lako pratiti, a u svojoj jednostavnosti jednom riječju - apsolutno je genijalan

Piše Jelena Veljača: Nolanov 'Oppenheimer' je lako pratiti, a u svojoj jednostavnosti jednom riječju - apsolutno je genijalan

Rasprava u Elle redakciji: Slušate li Aleksandru Prijović?
6

Rasprava u Elle redakciji: Slušate li Aleksandru Prijović?

Rasprava u Elle redakciji: Slušate li Aleksandru Prijović?

Piše Jelena Veljača: Trenutno najgledaniji film na Netflixu nevjerojatna je priča koja će vas ostaviti bez daha
7

Piše Jelena Veljača: Trenutno najgledaniji film na Netflixu nevjerojatna je priča koja će vas ostaviti bez daha

Piše Jelena Veljača: Trenutno najgledaniji film na Netflixu nevjerojatna je priča koja će vas ostaviti bez daha

Jesmo li uopće svjesni veličine Taylor Swift - pop ikone koja mijenja glazbenu industriju?
8

Jesmo li uopće svjesni veličine Taylor Swift - pop ikone koja mijenja glazbenu industriju?

Jesmo li uopće svjesni veličine Taylor Swift - pop ikone koja mijenja glazbenu industriju?

NE PROPUSTITE

Razgovarali smo s mladim dizajnerom kojem je održivost na prvom mjestu

Razgovarali smo s mladim dizajnerom kojem je održivost na prvom mjestu

elle intervju

Kaubojski šeširi su hit komad sezone: ovaj cool brend ih proizvodi u tvornici staroj 200 godina

Kaubojski šeširi su hit komad sezone: ovaj cool brend ih proizvodi u tvornici staroj 200 godina

Elle intervju

Power couple Ema Luketin i Dušan Petrović: 'Važno je postaviti granice i pronaći ravnotežu'

Power couple Ema Luketin i Dušan Petrović: 'Važno je postaviti granice i pronaći ravnotežu'

elle love talk

Martina Validžić: 'Samo da nisam u ladici, treba me pustiti, onda sam najbolja'

Martina Validžić: 'Samo da nisam u ladici, treba me pustiti, onda sam najbolja'

Elle intervju

Razgovarali smo s Miach: 'Sve se posložilo baš kako je trebalo'

Razgovarali smo s Miach: 'Sve se posložilo baš kako je trebalo'

Elle intervju

Lana Biželj: "Svatko od nas ima ‘nedostatak’, no to je naša najveća snaga"

Lana Biželj: "Svatko od nas ima ‘nedostatak’, no to je naša najveća snaga"

elle magična žena

Autorica serijala 'Na magistrali' Andrea Buča: 'Stres je morao negdje izbiti'

Autorica serijala 'Na magistrali' Andrea Buča: 'Stres je morao negdje izbiti'

elle magična žena

Glumica Dea Maria Računica: 'Svoju sam traumu pretvorila u svoj poziv'

Glumica Dea Maria Računica: 'Svoju sam traumu pretvorila u svoj poziv'

elle magična žena

Attention

Sadržaj koji želite pogledati sadrži elemente koji mogu imati štetan učinak na maloljetnike. Ako želite spriječiti maloljetne osobe u pristupu takvim sadržajima, koristite program za filtriranje!

Nemam više od 18 godina