Preporuka

Piše Jelena Veljača: 'Boy Swallows Universe' neobičan je i neočekivani Netflixov hit

serija netflix recenzija Dječak protiv svemira Boy Swallows Universe preporuka serije

Ne znamo je li australska serija Dječak protiv svemira (pomalo nespretan prijevod originala Boy Swallows Universe) neočekivani Netflixov hit, ili su znali da će osvojiti cijeli svijet - ali sjajno je da je: nećete ni na jednoj platformi trenutno pronaći nešto toplije i nježnije.

U prvim trenucima serije napisane po literarnom predlošku Trenta Daltona glavni junak, maleni Eli reći će vam o čemu je serija: o odrastanju s odmetnicima! Odmetnici? To je samo lijepi, dječji izraz za kriminalce, narkomane, ubojice i dilere, među kojima odrastaju Eli i njegov brat Gus, nijem zbog užasne nesreće koje su u djetinjstvu proživjeli (i preživjeli) s ocem.

Serija me na početku zbunjivala jer sam imala poriv pozvati Lenu (8) da ju gleda s nama, no scena za scenom me sprječavala u toj ideji: ima tu i nasilja, i krvi, i ubojstava, i odrezanih prstiju i glava. Ipak, prije no što odustanete jer vam se čini prenasilno, malo ću vas utješiti: unatoč svemu navedenom, Boy Swallows Universe je jedan od "najljubavnijih" serijala za nedjeljno binganje koje sam susrela u dugo, dugo vremena. Sve opisano, naime, ispričano je, snimljeno i odglumljenom s velikom dozom magijskog realizma. Starije gledatelje to može podsjetiti na čaroliju ET-a ili filma The Goonies, čija je godina proizvodnje, koincidalno, godina u kojoj se i odvija ova australska drama.

Mlađu publiku sigurno će (zbog estetike osamdesetih) podsjetiti na slavnu seriju Stranger Things. Ima i u Boyju i nešto nadrealnog: stariji brat ima vizije koje se kasnije djelomično ostvaruju, a obojica braće sanjaju isti san: svoje mlađe verzije kako sjede same u automobilu koji leti kroz svemir, istovremeno zastrašujuć i utješan, baš kao što je njihovo djetinjstvo. Veliki je talent prepričati sve što se ovoj dvojici dječaka događa i sve čemu svjedoče kroz humor i veselje, a da se ne prijeđe u crtić ili ikonografiju pravog dječjeg filma (što nije dakako nužno loše, ali odrasla publika voli dublji psihološke nijanse kod likova), ali autori (Bharat Nalluri, Jocelyn Moorhouse, Kim Mordaunt) to gotovo u cijeloj seriji uspijevaju. Ali ono u čemu su najbolji, gotovo čak senzacionalni, je u provodadžinstvu (googlajte, zanimljiv pojam iz zajedničke ženske povijesti) - naime, natjerat će gotovo svakoga tko da šansu seriji, kunem vam se, da se zaljubi u glavne likove. Tu je sjajni Felix Cameron kao glavni junak Eli Bell, koji nevjerojatnom glumačkom spontanošću na ekran prenosi istovremenu naivnost, iskrenost, ali i inteligenciju brbljivog mališana kojeg će njegova elokvencija, da, dovesti u probleme, ali istovremeno i izvući iz mnogih.

Felix možda ne bi sam za sebe bio dovoljan za ovakav uspjeh serije: ali činjenica da su producenti uspjeli pronaći kovrčavog dječaka koji tako savršeno prikazuje kombinaciju ljubavi prema nesavršenim roditeljima i ljubavi prema nesavršenom životu svakako im je puno pomogla. Lik u kojeg ćete se sigurno također zaljubiti Elijev je poočim Lyle Orlik (Travis Finnel), kojeg kritike opisuju kao „eksploziju na ekranu“. Apsolutno je čaroban i ludo zavodljiv kao poočim koji obožava svoje posinke, koji ih odgaja kao ravnopravne, u svojoj jednostavnosti i infantilnosti nikad nije neodgovoran ni bezobziran. Finnelova će vas izvedba, u looku&feelu tipičnih osamdesetih (od traper šorca kojeg danas ni jedan str8 muškarac ne bi nosio do fudbalerke koja će vas nasmijati i podsjetiti, možda, na neke fotke iz ranog djetinjstva) natjerati da se do kraja serije nadate da je Lyle ipak živ. Čak ćete se osjećati krivima kad se krenete zaljubljivati u isprva karakterno gadnog alkoholičara biološkog oca Roberta Bella (kojeg, btw, odlično glumi dobro nam poznat ljepotan Simon Baker).

Serija vrvi očinskim figurama - osim spomenutog veseljaka Lylea, i agorafoba Bella, tu je bivši zatvorenik, „dadilja“ i veliki prijatelj dečkima, Slim Halliday (kojeg igra legenda Bryan Brown). Nije to jedini zatvorenik koji će u Elijevom i Gusovom životu odigrati važnu ulogu: cijela je serija pripovijedana od strane sjajnog mladog glumca Camerona, putem čitanja Elijevih pisama zatvoreniku Alexu Bermudi (kojeg igra poznati reper Adam Briggs). Bermuda će jedno prilikom ponovno spojenoj obitelji (nakon silnih peripetija kao što su lažno priznanje krivnje da bi zaštitila djecu od strane majke koju igra Phoebe Tonkin, zatvor, provaljivanje u zatvoru u maniri dječjeg filma poput Sam u kući, tučnjava, bullying, obiteljsko nasilje, liječenje od dopa i alkohola, sukobi sa socijalnom službom i pokvarenim policajcima koji će završiti živi zazidani) doslovno spasiti glavu.

Umješno redateljsko i autorsko poigravanje između granica dječje-magijskog i ozbiljno dramskog očito je u biti i samog romana. A ikonografija autora romana su i teške bolesti (pa se tako poigrava i sa smrću i s bolesnom djecom, u maniri Zlatka Krilića, s lakoćom i bez stigme - ni jedan vas lik neće ostaviti ranjenima, obećajem), i roditeljska nekompetencija. Kad gledatelj pomisli da su sad ipak pretjerali sa romantiziranjem teških (dječjih) sudbina, autori odmah kazne odgovorne likove, jer su i sami svjesni da je uvijek opasno tvrditi da je život s ocem koji previše pije i majkom koja svako malo relapsira ikako duhovit. Uspješno nam nude zabavu kroz mrkvu i batinu za sve svoje likove, sve dok - serija mora završiti. Naravno da je najteža stvar na svijetu napisati dovoljno dobar kraj nečemu što je na vrhuncu svog savršenog vala tako odlična kombinacija optimizma i realiteta, magije i kriminala. Mnoge su serije i prije Boyja, nažalost, patile od takvog nespretnog kraja. Nije baš čudno da su se ovdje autori mučili, pa su u jednadžbu odjednom ubacili negativce stilizirane kao iz Batmana iz devedesetih, plotove kojih se ne bi posramio ni Indiana Jones, novinarku koja djeluje kao afroamerička verzija Louis Lane, jer je cijela serija građena na vrlo fragilnom (ali do finalnih trenutaka funkcionalnom) mostu između bajke i stvarnosti.

Zac Burgess koji od šeste epizode igra Elija Bella, iako je zgodan i talentiran, jednostavno odjednom vodi priču u nekom romantično tinejdžerskom smjeru, a njegova zatelebanost u novinarku Spies (Sophie Wilde) ruši sve u što smo vjerovali u do tada izmišljenom svijetu. Eli je naš heroj jer je dijete, kad postaje muškarac nismo sigurni da više želimo gledati ovu priču. Kraj srećom daje malo olakšanja: happy end je upravo ono što zaslužuje ovakav slatkiš od serijala. A sretan kraj je, čini se, imao i originalni autor Dječaka protiv svemira, čiji je roman zapravo poluautobiografski. Internet tvrdi da je sam odrastao s majkom koja je uzimala i dilala heroin, s očuhom koji, doduše, nije dekapitiran, ali je kao prva očinska figura koja je Daltonu pružila sigurnost i ljubav jednostavno nestao (odveden je natrag u zatvor). Dalton nije imao jednog traumatiziranog starijeg brata - već trojicu, a njihovo je začudno i okrutno odrastanje prikazao kao što to djeca doista znaju - s mnogo ljubavi prema greškama svih koje vole. Zato publika toliko voli Elija Bella dok je klinac - jer tu vrstu opraštanja, doista, samo nam djeca mogu dati. I u stvarnosti, i na filmu.

1

2

3