Filmska kritika

Piše Jelena Veljača: nepopularno mišljenje - nije baš sve u filmu 'Poor Things' genijalno

recenzija oscar poor things emma stone uboga stvorenja kritika filma
© IMDB/by Yorgos Lanthimos

Favorit za Oscara, SF crna komedija Poor Things dragulj je kojeg svi vole voljeti i u potpunosti je injektiran s raznim postulatima feminističke borbe.

Feminizam više nije suptilna nijansa mainstream filmova. Nije više (samo) ni glavna tema art uradaka koje samo sladokusci i lovitelji rariteta po malim festivalima imaju priliku vidjeti. Feminizam je svuda oko nas: s jedne strane je to SJAJNA vijest, jer što više na uši izlazimo publici koja je možda željnija old fashioned materijala kao što je Yellowstone, to ćemo prije određene premise feminizma etablirati u svakodnevni govor i svakodnevnu misao: pa će tako, valjda, u sljedećoj generaciji, to postati i „general knowledge“, a možda i u sljedećoj, generalni stav. (A girl can dream, right?)

Tako je i Poor Things, taj dragulj kojeg svi vole voljeti, u potpunosti injektiran s raznim postulatima feminističke borbe. Autor čudnovate frankenštajnke Belle Baxter čovjek je po imenu Godwin Baxter, kojeg kći/pokćerka/izum/vlasništvo Bella zove Bogom („God“), što je možda preočita metafora za ono što autor Yorgos Lanthimos pokušava reći - a to je da je žena oduvijek bila vlasništvo nekog muškarca, bio on otac ili zaručnik, ljubavnik (ponekad, kao što ćemo vidjeti kod Belle, i množina) ili suprug (opet: ponekad i množina), ili, kao što to obično biva u ženskom svijetu, barem, umišljamo si, do modernih vremena u kojima živimo, zapravo zbroju svih tih uloga ili ljudi/likova u jednoj, mjestimično okrutnoj, a mjestimično nježnoj figuri svemogućeg Boga.

Još 1992. Alasdair Gray napisao je roman Uboga Stvorenja, po kojem su onda Stone i Lanthimos, u svojoj drugoj suradnji (prva je jednako tako zanimljiva i snovita, everyone's favorite The Favorite) izmaštali ovaj originalan film za kojeg će, predviđamo, Stone skupiti barem svoj kipić. Ako se to i dogodi, bit će s punim pravom, jer je Stone apsolutno nevjerojatna u svojoj izvedbi. Njezin performans ima u sebi mnogo toga kazališnog, prvenstveno zbog tijela i maske koju je odabrala da joj pomogne u izgradnji ovog nesvakidašnjeg lika. Bella je, u još jednoj metafori, ovaj put dubokoj i važnoj, zapravo istovremeno svoje vlastito dijete (pogledati pod rubriku reparenting, što je važna psihološka metoda kojom žene današnjice postaju svoje majke i time same sebe liječe i tješe zbog trauma prouzročenih djetinjstvima) i vlastita majka. Ta je odluka prilično bizarna, i treba vremena da gledateljica proguta ideju ubojstva fetusa da bi se predivnu mladu ženu koja je očito gonjena dubokom nesrećom skočila u smrt održalo na životu, u eksperimentu preodgoja.

Nasreću, preodgoj ne uspije onako kako je Bog to zamislio. Ako vam posljednja rečenica zvuči poznato, to je zato što vas ovaj kratki, one-line opis Ubogih stvorenja podsjeća na čitavu povijest ženskog postojanja na Zemlji. Prvi dio filma, onaj u kojem Bella u izvedbi majstorice Stone uči hodati, govoriti, jesti i piškiti, prilično je naporan i mogao bi zamoriti gledateljicu koja je, inspirirana fotografijama filma koje se mogu vidjeti u medijima, očekivala stiliziranu dramu s motivima viktorijanskog punka. (No, ako izdržite, doći ćemo i na to mjesto). Prvi dio, nazovimo ga Djetinjstvo, crno je bijela zastrašujuća drama o gospodaru-kirurgu koji, osim što voli rezati pacijente (od kojih su neki mrtvi ljudi, a neki životinje koje potom spaja u, za film nepotrebne, bizarne kreature koje su me, moram priznati, znali iznervirati jer mi se činilo da su l'art pour l'art ukras), u kojoj majstor fotografije Robbie Ryan često koristi efekt ribljeg oka, valjda da bi potencirao osjećah uhođenja koji posebno prati mladog znanstvenika McCandlesa (Ramy Youssef), dovedenog u, kasnije će se razotkriti, namjeri da „God“ spoji dvoje mladih ljudi i ostavi ih zauvijek pod svojim krovom.

No, Bellin napredak nije samo motorički i lingvistički: ona postaje gladna novih iskustava, i, iako već „zaručena“, uz blagoslov dvojice muškaraca ludo zaljubljenih u nju, bježi s očitim avanturistom (Mark Ruffalo). Film tada postaje šarena raskošna pjesma, a Bella otkrije seks, ljubav, Europu, gay prijatelje i starije gospođe s knjigama iz filozofije. Tipičan put ka ženskom oslobođenju, zar ne? U očekivanom turning pointu, ona ostavlja uništenog poludjelog ljubavnika da bi - manje očekivano, osim kad je u pitanju Bella - postala prostitutka u Parizu. No, za razliku od Fantine iz Jadnika, Bella prostituciji pristupa znanstveno, te dopušta cijeloj plejadi odurnih muškaraca da je nečem novom nauče. Ne budite prosti: ne nauče ju nužno vještinama, već svemu što žena može doživjeti od ovog svijeta. Tu je loš ljubavnik, okrutan ljubavnik, ponizan pasivno agresivni zlostavljač, tu je smrad bijede ali i nesposobnost očinstva koji pred njezinim očima i među njezinim nogama stvara nove bolesne generacije.

Zanimljiv, opet kazališni, odabir seta za takvo putovanje kroz razvoj ženske povijesne uloge - i Stone ovdje briljira u potpunom odsustvu ikakve neugode ili osjećaja da mora - pod svaku cijenu, pa i cijenu sadržaja - pred kamerom izgledati seksi ili lijepo - no, moram biti posve iskrena: prokleto naporan dio. Da, ženski je život prepun vrlo neugodnih (pa i seksualnih) iskustava s muškarcima. Gledati ih opetovano na ekranu natjeralo me da potražim svoj mobitel u kinu i odmorim se skrolajući po random fotografijama privlačnih strankinja. Istina, Bella će u jednom trenutku doživjeti i orgazam - ali sa ženom. Sladak je to „nod“ ženskim prijateljstvima, koje znaju u jednom susretu pružiti više zadovoljstva od cijelog vijeka s određenim tipovima, ali veze među ženama ne postoje na ovom svijetu samo zato što intuitivno znamo pronaći klitoris. Tu negdje između orgazma i empatije prema Madame koja joj pokušava rastumačiti da svijet nije skrojen da žena radi samo ono što hoće (duh!), Bella dobiva vijesti o tome je Bog - ipak - smrtan. Nije najbolje objašnjeno kako je uspjela raskinuti tradicionalno teško raskidive robovlasničke odnose između makroa i seksualnih radnica, ali Bella se vraća kući, samo da bi konačno, u sjajnom prikazu psihološke borbe sa starom traumatiziranom sobom, shvatila da se prvo mora osloboditi muža da bi bila slobodna.

Zgroženo promatrajući mjesto koje je nekad zvala domom i životom, što se događa svim ženama nakon razvoda, Bella svog uskoro bivšeg supruga svojom emancipiranošću dovede do potpunog ludila u kojem je najbolje što može smisliti kao lijek za žensku samovolju - rezanje klitorisa. Ako vam se to čini pretjerano, dajem vam trenutak da se prisjetite da se i dan danas to još uvijek mjestimično radi. Bella srećom ostaje netaknuta, a posljednji prizor nje kako sa svojom najboljom (intimnom) prijateljicom leži okupana suncem u kući koja je nekad bila crno bijela i okrutna, grije dušu. I dok početak filma prati namjerno iritantna glazba Jerskina Fendrixa, koja podsjeća na stare horore ili Hitchcocka, na happy endu uspijevamo (Bogu hvala) doći do melodije. Onaj dio koji će (osim same Stone) privući najviše gledateljica u kina je upravo senzacionalna kostimografija autorice Holly Waddington.

Istina, Stone ponekad djeluje kao da je izašla iz overproduciranog editorijala za modni časopis, ali, što tu gledateljica može ne voljeti?

Konceptualno je doista riječ koja pokriva dosta umjetničkih odluka tima ovog filma - Lanthimos miješa prošlost i budućnost, utopiju i distopiju, horor i realitet. Iako je sve u ovom filmu genijalno, ne mogu reći da me pretjerana stilizacija, na čelu sa svinjokokoškom i oversized rukavima, nije mrvicu smorila. Vjerojatno zato što mislim da je život žene, za mene, stvarnost, a ne samo daleka, nedohvatljiva umjetnost bez duboke povezanosti s našim realitetom.

1

2

3