Society Of The Snow

filmovi netflix The Society Of The Snow snježno bratstvo istinita priča recenzija filma
© IMDB

Pogledali smo Society Of The Snow (oprez, u tekstu se nalaze spoileri!), film sniman po istinitim događajima o kojem ćete nakon gledanja još dugo razmišljati...

"Ti ne smiješ gledati ovaj film",  rekao mi je muž dok sam koketirala s idejom da - ipak - unatoč užasnim strahovima oko letenja koje sam razvila od Leninog rođenja do danas - kliknem na Netflixov no.1 trending hit u svijetu - film Society Of The Snow.

Priču smo oboje donekle znali, ili smo je se barem prisjećali: neki ljudi pali su u planine i preživjeli. Originalni film o tom istinitom događaju nisam gledala, ali divna fotografija na plakatu ovog novog bila je neodoljiva u svojoj bjelini. "Ali bojat ćeš se još više nego sad!", već je popuštao. Ova je priča ekranizirana mnogo puta. O njoj je napisana slavna knjiga 2009. godine. Jedna od najpoznatijih filmskih kritika (ili barem jedna od najcitiranijih) je upravo kritika jednog od tih filmova koja započinje riječima: "Postoje priče koje se ne mogu ispričati."

No, jasno mi je zašto se autori, pisci, redatelji, producenti, stroytelleri i glumci uvijek vraćaju ovom nevjerojatnom događaju. On je out of this world, a ništa u njemu nije magično ni čudesno, do ljudske izdržljivosti i ljudskih sudbina. No, on nije fantazija o Međuzemlju ili senzacionalno ispletena psihološka drama: ovo je istinita priča, a španjolski redatelj J.A. Bayona odabrao je ispričati ju na način koji je toliko blizu dokumentarističkom da se mjestimično mogu čuti kritike da je način pričanja priče gotovo kao da je live cam. Mene ta atmosfera nije smetala; nije me ni prepala. Za sve vas koji niste sigurni može li vaše srce podnijeti užasne okolnosti ove nesreće i posljedičnih događaja, nudim malo utjehe. Da, morate podnijeti realistično snimljen prikaz avionske nesreće nad Andama (vrijeme je bilo iznimno loše, pilot je izgubio komunikaciju s kontrolnim tornjem, mislio je da je mnogo duži put prevalio nego što jest, prerano je skrenuo, avion nije imao snage da se popne niz planinu, zabio se u nju, od cijele posade od četrdesetipetero ljudi tridesetitroje ih je preživjelo pad - što zvuči puno, zar ne?), ali film je na uvrnut način čudesno umirujuć, prepun poezije, ljubavi i utjehe. I već sam broj preživjelih daje nadu, zar ne?

IMDB

Istovremeno mu ne vjerujete. Kako je moguće da tridesetitroje ljudi ne pogine na mjestu tijekom zabijanja aviona u planinu? Snježno bratstvo, kako je tim hrvatskog Netflixa odlučio prevesti ovaj film nominiran za najbolji strani film na ovogodišnjim Oscarima, daje odgovor na taj podatak. Ukoliko se odlučite na gledanje (spoileri u nastavku teksta!), već ćete u prvih pola sata svjedočiti plastičnim prikazima nesreće koja se desila pod takvim kutem (zakon fizike, everyone!) da je prednji dio aviona proklizao do mjesta gdje će se - u paklu snijega koji je zaustavio veće izgaranje - i zaustaviti. Senzacionalno snimljeno. Ne postoji gledatelj u ovom trenutku koji diše (a ni onaj koji misli o sebi). Pilot je preživio dovoljno dugo da putnicima da pogrešnu informaciju (zbog koje se djelomično i dogodila nesreća) - što ih je navelo da misle da su na posve drugom mjestu i Andama. A Ande, ljudi moji. Najljepša priroda koju možete zamisliti, u najljepšoj fotografiji koju možete vidjeti na Netflixu. Naravno, kako to obično biva, kao po nekom strašnom svemirskom pravilu, ona koja je najljepša, istovremeno je najokrutnija.

Sljedećih sat i pol filma gledat ćete surovu borbu prirode koja „nije stvorena za život“ (direktan citat iz filma, a možda i iz knjige) i ljudi - a svi znamo da je to borba koju čovjek ne može dobiti. OSIM veličanstvenih šestnaest, što je krajnja brojka preživjelih nakon - pazite sad dobro - DVA MJESECA života na vrhu Anda. Da, bila mi je ta priča zakopana negdje u dubine (pun intended) kolektivnog sjećanja, ali dužinu njihove pokore nisam zapamtila. Mislim da je to jedino i logično, i vjerojatno ću cca pola godine nakon pisanja ovog teksta opet potisnuti da je moguće da itko, a kamoli 16 mladića preživi šezdesetak dana na tim dubokim minusima bez hrane i vode. Jer je to jednostavno, da, tako je, nemoguće.

Osim što se to dogodilo. Ima tu i kanibalizma, za koji ste sigurno čuli kao za veliku moralnu dilemu preživjele posade. Autori filma to objašnjavaju dugotrajnim mučenjem i emotivnim previranjem, tijekom kojih su se neki (najkarizamtičniji od glumačke postave Enzo Vogrincic, glumi tajanstvenog Numu koji je imao najviše problema s jedenjem ljudskog mesa) doveli na rub smrti zbog odbijanja same ideje. Osim činjenice da su momci morali pronaći put do Čilea (da, dvojica su na kraju, iscrpljeni, gladni, bolesni i slabi, hodali do spasenja). To je rezultiralo brojnim idejama kojima su pokušali ostati na životu (od stavljanja kofera u križ da ih se vidi s neba, neuspjelim pokušajima planinarenja, pretvaranjem snijega u vodu i trančiranjem tijela svojih suputnika i prijatelja...). Članovi ragbi reprezentacije koja je zapravo prvotno putovala na turnir morali su se suočiti sa smrzavanjem, zasljepljujućom svjetlosti, ranama od nehigijene i posljedicama pada, psihičkim problemima, strahovima, ponekim olujama, i - LAVINOM.

Ovaj dio filma djeluje kao izmišljen i sigurna sam, unatoč ovom tekstu, da će vas natjerati da proguglate može li to, blagi Bože, biti istina. Poštedjet ću vas truda: može. Da, dečki su preživjeli i lavinu koja je zatrpala olupinu aviona u kojoj su se skrivali od oluje. Ta ih je olupina u više navrata, čini se, spasila. Već spomenuti Numa Turcatti nametnuo se od starta kao glavni junak filma. Rekla bih da se redatelj odlučio za ovaj alat zato da bi, koliko god to bizarno zvučalo, stavio poginule putnike ispred živih, a Numa je, prema svjedočenju svojih preživjelih supatnika, bio tihi heroj i moralni kompas cijelog tima. U ovom je trenutku upravo on zaslužan za pronalazak-  metaforički - svjetlosti, a praktično - puta do izlaza iz nevolje. Numa će kopajući put u koji nitko ne vjeruje osim njega ozlijediti nogu, a ta će ga rana, uz konstantno odbijanje hranjenja ljudskim mesom, dovesti do smrti. Do tog sam trenutka, priznajem, već bila toliko emotivno vezana za sve likove da sam, kad je moj suprug matter-of-factly ustvrdio da će Numa „umrijeti od otrovanja krvi“, panično odmah guglala njegovu sudbinu. Tako sam pronašla posljednju dirljivu rečenicu: Numa was the last one to die… I postala mi je posve jasna redateljeva odluka da mladog čovjeka u ranim dvadesetima koji je pedesetak dana izdržao sulude uvjete na snježnoj planini, i koji je jednom prilikom s već ozlijeđenom nogom krenuo do Čilea, stavi u centar njihovog svijeta.

Ta posveta zajedništvu i ljubav prema onima koji su zauvijek ostali na planini vidjet će se i u sceni u kojoj jedan od junaka odbija ući u helikopter spasitelja bez dijelova uspomena na svoje prijatelje. Samo spasenje je jednako čudesno kao i ostatak priče.

Nando Parrado (Agustín Pardella), koji je nakon samog pada tri dana bio u komi, i koji je u nesreći izgubio i majku i sestru (koja će mu tijekom spomenuta dva mjeseca umrijeti na rukama), dovoljno se fizički i psihički oporavio da je upravo on bio jedan od dvije ključne figure pješačenja do rijeke bez snijega, na čijoj će (suprotno, jer kako drugačije), obali stajati Čileanac koji preživjele i očajne ljude nije čuo od buke vode.

Roberto Caressa (Matías Recalt) drugi je heroj, čiji je ostatak života apsolutno remek djelo ljudske sudbine. Danas je kardiolog koji je tijekom Covid krize volontirao, tvrdeći da ga borba oboljelih za zrak podsjeća na vlastitu borbu za život tih mjeseci u Andama. Nakon još malo guglanja, bilo mi je žao što se redatelj odlučio ne prikazati činjenicu da je Čileanac viknuo Nandu i Robertu da će se vratiti sutra, te da su nakon svega morali čekati punih 24 sata nakon kojih im je bacio papir i olovku da mu napišu - tko su, kvragu, sad oni. Publika tako ostaje uskraćena za informaciju što im je moglo prolaziti kroz misli kroz taj puni dan strepnje. Jesu li mogli pomisliti da je on spasenje u liku magarca i njegovog vlasnika zapravo fatamorgana, snoviđenje prije smrti od slabosti? J.A.Bayona nije prikazao ni činjenicu da su prvi dan spasitelji uspjeli podići samo pola preživjelih - te da je snažniji ostatak ostao čekajući do idućeg dana. Možda je procijenio da bi to za publiku koja je jedva dočekala kraj (iako smo znali da će neki preživjeti) bilo previše mučenja. Možda mu je netko šapnuo da je film odviše dugačak. (I je i nije, neka vas minutaža ne zamori - ovo je jedan od rijetkih filmova na Netflixu uz koji nećete zaspati koliko god umorni bili).

Možda, a ova varijanta je i najvjerojatnija, je autorski bio najzainteresiraniji za ono što se događalo na Andama. Direktor fotografije i snimatelj Pedro Luque apsolutno je briljirao. Bjelina Andi istovremeno je i poetska i dokumentaristička. Njegova kamera je ključni lik filma koji pomaže besprijekorno talentiranim mladim urugvajskim i argentinskim glumcima. Film je navodno sniman djelomično i na samim Andama. Redatelj je više puta izjavio da su se jako potrudili da mjesto snimanja bude što bliže stvarnom mjestu događaja. Spajanje autentičnih fotografija i snimaka sa spašavanja šesnaest preživjelih, i rekreiranih kadrova za potrebe filma ne donosi katarzu, već tišinu. I u tom smislu, doista, da, možda su neke priče neprepričljive, neki događaji prenestvarni za film.

Jer, iako se scenarij temelji na intervjuima sa preživjelima, kao da nam zauvijek izmiče ono ključno: kako su preživjeli? Kako je moguće? Tko su oni? Tko smo mi, ljudska vrsta, tako krhka, a istovremeno tako stvorena za survival? Zar se zaista, u jednom trenutku u svemiru, sve poklopilo tako da je moguće da pronađu dovoljno hrane i lijekova (i cigareta!) za prve dane? Da u koferima pronađu britvice? Da se najsnažniji od njih oporavi od kome? Da među preživjelima budu studenti medicine? Redatelj nam sve to podstire jednostavno, činjenično, bez truna (Bogu hvala) patetike. Bayona se mjestimično fokusira na dva doktora u timu koji su točno znali što se događa s ljudskim tijelom u ovakvim uvjetima i što mu treba. Fokusira se i na religijski moment s obzirom na tipično latinoameričko katoličanstvo. Navodno je baš pomisao na Isusa pomogla preživjelima da odluče jesti ljudsko meso. No, dubina njihovih sudbina i duša izmiče i Bayoni. Možda je zapravo trik ove priče u tome da te potrese do temelja da pronađeš - barem na tren - tu dubinu i snagu u sebi. Možda je veličina ovog filma da ne pokušava nadoknaditi tajanstvenost svemira, već u svojoj jednostavnosti i minucioznosti izvedbi dovodi gledatelja do toga da barem na tren pomisli su takva izdržljivost i drugarstvo mogući.

1

2

3