POTRAŽITE U ČLANCIMA ELLE

Unesite traženi pojam (Min. 3 znaka)

Fenomen

Povratak otkazanih: Zašto su neke reputacije neuništive?

Rosamund Urwin

johnny depp kultura otkazivanja cancel culture ambder heard
Povratak otkazanih: Zašto su neke reputacije neuništive?
© ILUSTRACIJA: ANNA BUKLIEWER

Kultura otkaziva nja nastala je kao oblik moralnog obračuna, od politike do svijeta filma i televizije. No iako smo svjedoci sve više javnih sramota, jedan aspekt ostaje vrlo neravnopravan. Rosamund Urwin postavlja pitanje zašto se neke reputacije čine neuništivima. 


Kada se Johnny Depp u svibnju vratio u javnost, nije mogao ni sanjati o toplijoj dobrodošlici. Pojavivši se na Filmskom festivalu u Cannesu, glumca su nakon premijere njegova novog filma „Jeanne du Barry“ pozdravile tisuće obožavatelja uz sedmominutne ovacije, ostavivši ga na rubu suza. Tijekom njegove prošlogodišnje dugotrajne pravne bitke s bivšom suprugom Amber Heard holivudski poznavatelji raspravljali su o tome hoće li se Depp ikada više pojaviti na velikom platnu. Cannes je – uz Disney koji je odbio isključiti mogućnost njegova povratka u nastavku filma „Pirati s Kariba“ – ostavio prostora za njegov povratak. Depp službeno nije „otkazan“. S druge strane, potražite ime Amber Heard na društvenim mrežama i pronaći ćete hrpe zlostavljačkih komentara Deppovih obožavatelja.

U čemu je problem s „otkazivanjem“? To nije kazna države, to je cenzura koju provode naši vršnjaci. Obično počinje virtualno, ali može se preliti u stvarnost: izgubljeni poslovi, narušen ugled, životi izbačeni iz tračnica. Društveni mediji ubrzali su način na koji se ljude može posramiti pa stranice poput Twittera djeluju kao gradski trg gdje na „grešnika“ drugi bacaju kamenje. Ponekad je to bilo potaknuto optužbama za ozbiljno nedolično ponašanje, ali ponekad je osoba jednostavno objavila neodmjeren tweet ili izrazila nepopularno mišljenje. Bacanje „kamenja“ brzo dobiva zamah, a napadi mogu biti performativni jer ljudi žele pokazati da su na „ispravnoj“ strani javnim kritiziranjem izgrednika. Za neke je to građanska pravda, drugima je to vlada vina rulje i javno poniženje. No to je definitivno situacija u kojoj obični ljudi osjećaju da imaju moć nad drugima.

Ipak, jedna dimenzija ovog procesa mnogo je manje istražena: kako muškarci – osobito slavni, uspješni ili moćni – često dobivaju besplatnu propusnicu ili metaforičku kartu za izlazak iz „zatvora“. Dobivaju oprost, drugu priliku i iskupljujuća putovanja kako bi obnovili svoje karijere i ugled, čak i kada su njihovi grijesi ili zločini mnogo strašniji od neukusnog tweeta. Slučaj Depp vs. Heard nedvojbeno je bio složen: britanski sudac utvrdio je da ju je on napao, a američka porota odlučila je pak da je glumica sve izmislila. No ono što sa sigurnošću znamo jest da je Heard tvrdila da ju je Depp udario nogom dok je ležala na podu u privatnom avionu 2014. godine. Stephen Deuters, Deppov pomoćnik koji je tome navodno svjedočio, kasnije je Heard poslao poruku: „Kad sam mu rekao da te udario nogom, plakao je... To je bilo odvratno. I on to zna.“ Ipak, mnogo je ljudi osudilo Heard tvrdeći da je Depp zapravo jedina žrtva.

No nije riječ samo o Deppu i ovacijama koje je dobio. Vidimo to i u politici i korporativnom svijetu gdje su stariji muškarci optuženi za seksualno uznemiravanje ili seksualno nasilje, ali ne snose nikakve sankcije. Odvjetnik Brett Kavanaugh imenovan je članom Vrhovnog suda SAD-a unatoč tome što ga je Christine Blasey Ford optužila da ju je seksualno napao dok su oboje bili tinejdžeri (on je tu optužbu zanijekao). Financijer Crispin Odey (on i njegova sad već bivša supruga Nichola Peas nekoć su pro zvani gradski Posh i Becks) godinama je uspijevao odbacivati optužbe za nedolično seksualno ponašanje. No istraga Financial Timesa ovog ljeta dovela je do njegova povlačenja iz hedge fonda koji je osnovao (Odey je zanijekao tvrdnje i sugerirao da će se boriti protiv odluke tvrtke da prekine sve veze s njim). A Donald Trump se ponovno natječe za republikansku nominaciju za američkog predsjednika unatoč tome što je njujorška porota u svibnju utvrdila da je seksualno zlostavljao E. Jean Carroll, bivšu kolumnisticu američkog Ellea, u garderobi robne kuće prije 27 godina. (Trump je sada podnio protutužbu protiv E. Jean Carroll tvrdeći da ga je klevetala te je suočena s još 37 kaznenih prijava zbog optužbi da je pogrešno postupala s povjerljivim dokumentima.)

Svijet zabave ipak je najbogatiji takvim primjerima. Američki komičar Louis C. K. na vrhuncu pokreta #MeToo priznao je da su optužbe protiv njegova nedoličnog seksualnog ponašanja bile istinite. No vratio se na turneju i prošle je godine osvojio Grammyja za najbolji komičarski album. Pjevač Ryan Adams optužen je 2019. godine za uznemiravanje sedam žena (u počet ku je negirao optužbe, ali kasnije se ispričao za svoje postupke) - tri godine poslije imao je rasprodan koncert u Carnegie Hallu u New Yorku. Među takvim primjerima je i Shia LaBeouf kojeg je bivša djevojka FKA Twigs tužila zbog opetovanog zlostavljanja i napada, no on tvrdi da se popravio nakon što se ponovno spojio sa suprugom Mijom Goth i dobio kćer za koju kaže da mu je dala „novu svrhu“. Od tada je prešao na katoličanstvo. LaBeouf, koji je u početku negirao Twigsine tvrdnje, kasnije je priznao da je „godinama zlostavljao sebe i sve oko sebe“, a sada kaže da mu je „spasila“ život razotkrivajući njegovo ponašanje. (Sudski spor FKA Twigs navodno je odgođen do jeseni 2023.) I on se vratio u okrilje Hollywooda te će glumiti u znanstveno-fantastičnom epskom filmu „Megalopolis“ Francesa Forda Coppole uz Adama Drivera i Laurencea Fishburnea. Twigs je, s druge strane, navod no bila traumatizirana tom vezom.

PRVI KORAK ZA  REVOLUCIJU JE  ZAJEDNO PRIZNATI KOLIKO TOGA SE JOŠ  TREBA PROMIJENITI

Čak je i Ezri Milleru (koji se deklarira kao „oni“) ovog ljeta dopušten povratak na crveni tepih kako bi promovirao svoj film o superherojima „The Flash“ unatoč videosnimci koja se pojavila 2020. na kojoj se vidi kako guši ženu i baca je na pod (Millerov predstavnik kasnije je tvrdio da je davljenje bila „spontana reakcija“ koju je potaknula „grupa tinejdžera“ koja mu se rugala te da Ezra nije davio ženu, nego ju je „uhvatio za ključnu kost“). Tako đer je optužen za otmicu, pedofiliju, emocionalnu manipulaciju te posjedovanje pištolja i metaka u blizini djece. Većina pravnih slučajeva je odbačena jer je Miller navodno isplatio navodne žrtve i zahtijevao potpisivanje ugovora o tajnosti. Prošle je godi ne objavio izjavu u kojoj se ispričava ljudima koje je „uzbunio i uznemirio“ svojim ponašanjem. Ako je moguć Millerov povratak, postoji li onda uopće netko kome obožavatelji ne mogu oprostiti? Pa, da - žene. Čak i u 2023. čini se da su za slavne žene standardi i dalje viši nego za njihove kolege te se očekuje da budu bez mana. Žene koje ne zadovolje tu visoku ljestvicu pate, postaju meta trač rubrika, osuđuje ih se ili čak završe na crnoj listi kad je o poslu riječ. Profil na Instagramu @diet_prada je bez premca to najbolje ilustrirao primijetivši potpuno suprotan tretman Millera i Halle Bailey, zvijezde „Male sirene“, koja je bila bombardira na rasističkim zlostavljanjem na internetu nakon što je dobila ulogu Ariel, a dobar je primjer i Winona Ryder čija je karijera splasnula nakon što je uhvaćena u krađi.

via GIPHY

Svjedočimo slučajevima i kad su žene ocrnjene zbog suodgovornosti. Nakon što je skandal oko Phillipa Schofielda iz showa „This Morning“ postao javan, mnogi su tražili da otpuste i njegovu bivšu suvoditeljicu Holly Willoughby. I što je najgore od svega, u slučajevima kada su žene istupile i optužile muškarce za nedolično ponašanje, obično i uz visoku osobnu cijenu, žena koja je žrtva često snosi veće posljedice od onih protiv kojih su iznesene vjerodostojne optužbe. Kavanaugh trenutačno sjedi u Vrhovnom sudu gdje je glasao za poništavanje slučaja Roe protiv Wadea, a Ford je bila prisiljena iseliti iz svoje kuće nakon prijetnji smrću. Što je uzrok tom dvostrukom standardu? „Odgovor je kao iz topa - seksizam, ali malo je ipak kompliciranije od toga“, kaže Claire Dederer, autorica knjige „Monsters: A Fan's Dilemma“ u kojoj istražuje kako reagiramo kad otkrijemo da su naši junaci zapravo zločinci. „Ono što muškarci imaju, a ženama općenito nedostaje jest način na koji loše ponašanje može postati simbol časti. Postoji samo nekoliko žena koje imaju taj privilegij, dok mnogo muškaraca može izvesti alkemiju pretvaranja lošeg ili čak kriminalnog ponašanja u svoju prednost. Vrlo se rijetko događa da se žene istodobno mogu loše ponašati i biti poznate, ali općenito loše ponašanje žena nije blagodat za njihov ugled kao što je to često kod muškaraca.“

MUŠKARCE I ŽENE KAŽNJAVAMO RAZLIČITO. TO JE NEPRAVEDNO. TO JE NEPOŠTENO. NIJE JEDNAKO 

Dederer dodaje da je ideja o izmučenom kreativnom muškom geniju čije loše ponašanje nije samo povlađivano nego i očekivano (sjetite se Pabla Picassa i Ernesta Hemingwaya) opće mjesto u našoj kulturi. Nasuprot tome, kad se poznate žene „ponašaju loše“, to je često štetnije za njih same nego za druge. Dederer također tvrdi da loše ponašanje povezujemo s mužežnošću iako to neke žene – poput onih pijanih i žestokih iz 1990-ih ili „cool djevojaka“ iz 2000-ih i 2010-ih – osporavaju, no još se očekuje da se žene pridržavaju društvenih pravila. „Kada razmišljate o umjetnicama koje se povezuju s turbulentnim ponašanjem u prometnoj nesreći, poput Amy Winehouse ili Janis Joplin, na njih se gleda i kao na žrtve vlastitih apetita i kao na manje ženstvene“, ističe ona. „One su deseksualizirane tim lošim ponašanjem, dok je kod muškaraca naša percepcija njihove muškosti lošim ponašanjem pojačana. No žene o kojima je riječ nisu počinile zločine, osim možda kupnje droge. Konzumiranje golemih količina droge i alkohola nije samo po sebi monstruozno.“

Ne uključuju sve ove priče destruktivno i uvredljivo ponaša nje, bilo da je usmjereno prema drugima ili prema sebi. Ponekad su to jednostavno pitanja prosudbe ili ukusa: svijest o tome kako se žene drugačije kažnjavaju i kako im možda neće biti dana druga prilika može kreativne žene potaknuti da autocenzuriraju svoju umjetnost. U lipnju je autorica Elizabeth Gilbert, najpoznatija po djelu „Jedi, moli, voli“, povukla svoj novi roman „Snježna šuma“ zato što je radnja smještena u Sibir. Ukrajinski obožavatelji izrazili su „bijes, tugu, razočarenje i bol“ zbog nje zine odluke da napiše i objavi roman o ruskoj obitelji iz 1970-ih nakon nedavne invazije na njihovu zemlju. Jedna druga autorica rekla mi je, iako je tražila da ostane anonimna, da osjeća loše namjere čitatelja nakon što je bila izložena internetskom mizoginom zlostavljanju nakon objavljivanja prethodne knjige te da je osjetila kako autorice imaju puno gori tretman od svojih kolega.

„Kultura otkazivanja je način da javnost ima glas protiv moćnih sustava, ali užasno smo je zlorabili kako bismo izopćili i osakatili ljude s kojima se ne slažemo ili koji nisu savršeni“, kaže glumica i aktivistica Jameela Jamil. „Kao i uvijek, ženama je znatno teže. Ljudi griješe. Sve dok netko nije prouzročio neopozivu štetu, a za mene je ta šteta fizičko zlostavljanje ili namjerno emocionalno zlostavljanje, mislim da moramo zaustaviti ovu lažnu moralnu paniku zbog ljudskih pogrešaka i prestati miješati neznanje sa zlom. Svi mi rastemo i učimo. To je cijeli smisao života. Moramo se ponovno naučiti milosti i empatiji. Moramo gajiti nadu da se ljudi mogu promijeniti, inače koja je svrha aktivizma?“

Unsplash

Kad su u pitanju moćni muškarci, njihovo loše ponašanje nije blagodat kao što bi moglo biti s poznatim kreativnim muškarcem, ali često se prikriva ili ignorira. Dr. Ann Olivarius, odvjetnica specijalizirana za građanske parnice, slučajeve seksualne diskriminacije i seksualnog uznemiravanja, prošle je godine proglašena počasnom kraljevskom odvjetnicom zbog svoje uloge u području prava žena i seksualnog zlostavljanja, a kaže da je to podsjetnik da se još nalazimo u sustavu koji su stvorili muškarci za dobrobit muškaraca. „Muškarci su bili glavni jako, jako dugo i stvorili su sustav koji im odgovara – tako funkcionira moć“, kaže ona.

„Oni koji imaju moć oblikovati institucije postavit će ih tako da zadrže vlast. U proteklih 50 godina puno se toga promijenilo – napravili smo korake prema jednakosti te priznajemo da su ovakva ponašanja loša. Ali mnogo toga se nije promijenilo i jako je bolno priznati da se žene još ne tretiraju jednako kao muškar ci. Različito ih kažnjavamo. To je nepravedno. To je nepošteno. Nije jednako.“ Moćni ljudi koji nisu „otkazani“ ili neopozivi oni su koji zbija ju redove.

U bestseleru Jona Ronsona „So You've Been Publicly Shamed“ jedan od njegovih sugovornika opisuje proces kažnjavanja u javnosti kao „užas je kada si otkriven“. Njegov komentar dok gleda u pepeo karijere suvremenika (novinara optuženog za izmišljanje citata) jest „hvala nebesima“, a to vrijedi i u ekstremnijim slučajevima. Na dan kada je Depp dobio tužbu protiv Heard za klevetu u SAD-u, moj je prijatelj bio na događaju s mnogo muškaraca u pedesetima i šezdesetima. Kad je vijest objavljena, ti su ljudi ustali i pljeskali kličući: „To je moj čovjek!“ Za njih je glumac koji je multimilijunaš bio potlačeni čovjek kojeg je bivša javno kritizirala. Ali što je sa ženama? I mnoge su žene stale na Deppovu stranu doživljavajući Heard kao prevaranticu ili „pravu“ počiniteljicu zlostavljanja. Olivarius smatra da okrivljavanje žrtve može biti obrambeni mehanizam.

MUŠKARCI SU GLAVNI VEĆ JAKO DUGO PA SU SAMI I STVORILI SUSTAV KOJI IM ODGOVARA

„Ljudi vole vjerovati da žive u pravednom svijetu i ne žele se pridružiti revoluciji“, kaže ona. „Dakle, stari sustav ostaje neosporen pa se stare permisivne norme ponovno podupiru. Lakše je okriviti žrtvu nego se obračunati s moćnicima. Ako ne nađeš način da to odbaciš, moraš pri znati koliko je muško nasilje rašireno i da je sustav strukturiran tako da možda nema pravedne naknade za pravdu. Problem s „otkazivanjem“ jest što ne donosi stvarnu pravdu te obje strane mogu biti frustrirane ishodom. Optuženi mogu reći da im je sudilo javno mnijenje te da im nije pružena šansa za pravnu obranu, dok se tužitelji osjećaju frustrirano ako se navodni počinitelj vrati na posao. Jamil tvrdi kako je vrijeme da se napusti kultura otkazivanja kako bismo pronašli bolji način za preuzimanje odgovornosti.

„Moramo uspostaviti čvrste globalne granice o tome koji zlo čin izaziva kakvu reakciju jer je trenutačno kultura otkazivanja posvuda i koristi se za nepotrebno uništavanje žena“, tvrdi ona. „Trebamo imati na umu da ako je nešto već više puta javno reče no, ne trebamo se u tome pridružiti gomili. Trebamo potaknuti ljude da pokušaju razumjeti njihov položaj te ih nastojati urazumiti. Jer veća je vjerojatnost da će inače pasti u ruke ljudi koji će samo dodatno potaknuti ponašanje koje je prvotno izazvalo kaos. Želimo da se ljudi promijene, no moramo se zapitati kako najbolje učimo? Učimo li iz vrištanja, srama i izazivanja straha? Ili učimo iz malo strpljenja, smirenosti i empatije?“

LAKŠE JE KRIVITI 
ŽRTVU NEGO SE 
OBRAČUNATI S 
MOĆNICIMA

Jamil dodaje da i sama više nije osuđivački nastrojena te vjeruje da ju je to učinilo učinkovitijom: „Razvila sam bolje razumijevanje za ljude s kojima se ne slažem i zbog toga se osjećam manje usamljeno te imam više nade u čovječanstvo.“ Pogledi u društvu se možda mijenjaju sporije nego što bismo željeli, ali postoji neki razlog za nadu. Heard se također ponovno posvećuje karijeri – potvrdivši u nedavnom intervjuu da ima dogovorene filmove – te se javlja uravnoteženiji pogled na njezin odnos s Deppom, posebno nakon što su objavljeni tekstovi o incidentu u avionu (i naširoko se dijele na TikToku). Šire gledano, ženama se otvaraju oči da bitke za naš spol još nisu dobivene. Kao što Olivarius primjećuje: „Prvi korak za revoluciju je zajednički priznati koliko toga još treba promijeniti.“

TRENDING

Piše Jelena Veljača: 'Depp vs Heard' je jedan vrlo besmislen i licemjeran dokumentarac
1

Piše Jelena Veljača: 'Depp vs Heard' je jedan vrlo besmislen i licemjeran dokumentarac

Piše Jelena Veljača: 'Depp vs Heard' je jedan vrlo besmislen i licemjeran dokumentarac

Piše Jelena Veljača: Nolanov 'Oppenheimer' je lako pratiti, a u svojoj jednostavnosti jednom riječju - apsolutno je genijalan
2

Piše Jelena Veljača: Nolanov 'Oppenheimer' je lako pratiti, a u svojoj jednostavnosti jednom riječju - apsolutno je genijalan

Piše Jelena Veljača: Nolanov 'Oppenheimer' je lako pratiti, a u svojoj jednostavnosti jednom riječju - apsolutno je genijalan

Piše Jelena Veljača: Trenutno najgledaniji film na Netflixu nevjerojatna je priča koja će vas ostaviti bez daha
3

Piše Jelena Veljača: Trenutno najgledaniji film na Netflixu nevjerojatna je priča koja će vas ostaviti bez daha

Piše Jelena Veljača: Trenutno najgledaniji film na Netflixu nevjerojatna je priča koja će vas ostaviti bez daha

Jesmo li uopće svjesni veličine Taylor Swift - pop ikone koja mijenja glazbenu industriju?
4

Jesmo li uopće svjesni veličine Taylor Swift - pop ikone koja mijenja glazbenu industriju?

Jesmo li uopće svjesni veličine Taylor Swift - pop ikone koja mijenja glazbenu industriju?

Piše Jelena Veljača: sve istine i laži posljednje sezone 'Krune'
5

Piše Jelena Veljača: sve istine i laži posljednje sezone 'Krune'

Piše Jelena Veljača: sve istine i laži posljednje sezone 'Krune'

Piše Jelena Veljača: Recenzija filma Barbie - Film koji iz gliba izvlače feminističke parole i koji nameće pitanje 'Zašto se uopće snimao'?
6

Piše Jelena Veljača: Recenzija filma Barbie - Film koji iz gliba izvlače feminističke parole i koji nameće pitanje 'Zašto se uopće snimao'?

Piše Jelena Veljača: Recenzija filma Barbie - Film koji iz gliba izvlače feminističke parole i koji nameće pitanje 'Zašto se uopće snimao'?

Rasprava u Elle redakciji: Slušate li Aleksandru Prijović?
7

Rasprava u Elle redakciji: Slušate li Aleksandru Prijović?

Rasprava u Elle redakciji: Slušate li Aleksandru Prijović?

Piše Maja Krištafor: Slučaj Ivy Snitzer - Zaboravljene žrtve hollywoodskih stereotipa zbog kojih je skoro izgubila život
8

Piše Maja Krištafor: Slučaj Ivy Snitzer - Zaboravljene žrtve hollywoodskih stereotipa zbog kojih je skoro izgubila život

Piše Maja Krištafor: Slučaj Ivy Snitzer - Zaboravljene žrtve hollywoodskih stereotipa zbog kojih je skoro izgubila život

NE PROPUSTITE

Postoji li kultura otkazivanja u Hrvatskoj? Analizira Maja Krištafor

Postoji li kultura otkazivanja u Hrvatskoj? Analizira Maja Krištafor

Piše Jelena Veljača: 'Depp vs Heard' je jedan vrlo besmislen i licemjeran dokumentarac

Piše Jelena Veljača: 'Depp vs Heard' je jedan vrlo besmislen i licemjeran dokumentarac

#ellerecenzija

Adaptacije omiljenih knjiga koje gledamo na filmu ili seriji

Adaptacije omiljenih knjiga koje gledamo na filmu ili seriji

#ellepreporuke

Na Netflix još malo stiže dokumentarna serija o suđenju Johnnyja Deppa i Amber Heard

Na Netflix još malo stiže dokumentarna serija o suđenju Johnnyja Deppa i Amber Heard

priča koja i dalje intrigira

10 najboljih dokumentarnih filmova i serija na Netflixu

10 najboljih dokumentarnih filmova i serija na Netflixu

Istinite priče

Nekoliko sjajnih knjiga koje su idealne za čitanje na ležaljci s pogledom na more

Nekoliko sjajnih knjiga koje su idealne za čitanje na ležaljci s pogledom na more

Elle izbor

Nadolazeći albumi koje ćemo slušati na repeat

Nadolazeći albumi koje ćemo slušati na repeat

NOVA GLAZBA

 Zaronite u naš popis najboljih ljetnih filmova svih vremena

Zaronite u naš popis najboljih ljetnih filmova svih vremena

2023.07.12. 3 minuta čitanja

preporuke

Attention

Sadržaj koji želite pogledati sadrži elemente koji mogu imati štetan učinak na maloljetnike. Ako želite spriječiti maloljetne osobe u pristupu takvim sadržajima, koristite program za filtriranje!

Nemam više od 18 godina