POTRAŽITE U ČLANCIMA ELLE

Unesite traženi pojam (Min. 3 znaka)

Elle intervju

Vlatka Vorkapić o filmu 'Sveta obitelj': Inspiraciju pronalazim svugdje oko sebe

ELLE.HR

film intervju sveta obitelj vlatka vorkapić
Vlatka Vorkapić o filmu 'Sveta obitelj': Inspiraciju pronalazim svugdje oko sebe
© Fotografije: Saša Zinaja/NFOTO

Fim 'Sveta obitelj' je jedan od značajnijih noviteta na domaćoj filmskoj sceni kojeg smo nedavno dočekali s velikim oduševljenjem. Stoga nam je bilo izuzetno zadovoljstvo razgovarati s redateljicom Vlatkom Vorkapić o njenom novom i dosadašnjim filmskim uspjesima.


Vaš film „Sveta obitelj“ trenutno igra u kinima, susret s publikom je krajnja destinacija filma, a gdje i kada je bio početak? Kako i inače pronalazite inspiraciju?

Inspiraciju pronalazim svugdje oko sebe. Neki članak, neki komentar ili rečenica u razgovoru ili čak nepoznate osobe dok prođe pokraj tebe u gradu, neki trenutak nečijeg života koji vidiš u prolazu, sve ti to može otvoriti čitav svijet. Sjećam se dobro savjeta koji nam je dao naš tadašnji profesor scenaristike Branko Šömen na Akademiji dramske umjetnosti. Rekao nam je da za vježbu gledamo ljude po gradu, da ih pratimo pogledom dokle god možemo i da pokušamo otkriti njihovu priču, a onda i zamisliti daljnji razvoj te priče. Taj sam savjet stvarno upamtila. Kao i jedan drugi, koji mi je dao drugi profesor, oskarovac Dušan Vukotić, a taj je da sve što radiš tvoja je šansa. I dan danas se držim tog savjeta, a i Branka se često sjetim, u tramvaju, u šetnji, pa čak i u nekom dosadnom dugačkom redu. Tako da mi inspiracije stvarno ne nedostaje. Kako radim i igrane i dokumentarne filmske forme često me rad na jednom inspirira za nešto drugo. Ponekad, kao što je slučaj sa „Svetom obitelji“, priča mi dođe sama. Točno se sjećam trenutka kad mi je scenaristica filma Slavica Šnur, inače vrsna majstorica maske i kostimografkinja, s kojom sam često radila, ispričala priču o događaju koji se zbio u Slavoniji 60-ih godina. Njoj je to ispričala njena mama i taj istiniti događaj je zapravo dramaturško „zrno“ ovog filma. Od tada smo Slavica i ja napisale brojne verzije scenarija jer radi se o fikciji, ali u osnovi je to istinita priča. I točno se sjećam da sam, kad mi je Slavica ispričala tu priču, pomislila da je to film koji se treba snimiti.

Čini se da i nastanak „Svete obitelji“, kao i „Sonje i bika“ je sam po sebi zanimljiva priča. Koliko ima sličnosti u  procesu rada na ovim filmovima?

Zapravo i za jedan i drugi film se može reći da je postojala velika šansa da se uopće ne dogode. Često se zna reći da postoji cijela jedna paralelna povijest hrvatskog nesnimljenog filma (naravno, ne samo hrvatskog filma, i druge kinematografije sigurno to imaju, pogotovo male kao što je hrvatska kinematografija), dakle povijest koja se mogla dogoditi ali eto nije. Recimo, „Sonju i bika“ sam zapravo počela pripremati s Jozom Patljakom. Čak smo imali i jedan dan snimanja i to na 35-milimetarskoj filmskoj vrpci, zapravo sad ste me podsjetili da bih trebala Jozu nazvati da vidim što je s tim materijalom. Jozo je bio dobronamjeran ali nije uspio osigurati sredstva za film tako da smo mi stopirali snimanje. To je nešto što te stvarno može pogoditi i ne bih to poželjela nikome. Inače, Jozo je jedan vrlo osebujan čovjek čije ime će sigurno biti upamćeno u povijesti hrvatskog filma. Rado bih zapravo o njemu snimila dokumentarac. Kad bolje promislim ima još producenata o kojima bih rado snimila film. Nije bez veze moj omiljeni film „Producenti“ od Mel Brooksa. To je film koji me uvijek može nasmijati. No, kako bilo, “Sonju i bika“ je preuzeo Ivan Maloča koji je slao scenarij na natječaj, čak i treći put kad sam ja već i odustala. I taj treći put je scenarij prošao. I da bude jasno, scenarij se nije promijenio već su se promijenili umjetnički savjetnici koji su odlučivali o filmu. To što producent nije odustao, ja mislim da i jest u opisu posla producenta. Da ne odustaje čak i onda kad autor posustane. Da bude autoru oslonac.

„Sveta obitelj“ je isto dugo čekala na realizaciju, ali kako se radi o filmu koji je period piece to nije bio problem, za film naravno. Za mene ipak jest. Da pojasnim, film smješten u prošlost, paradoksalno, može uvijek biti aktualan. Dapače, dogodilo se ono što mi zapravo i nije drago, on je postajao s godinama sve aktualniji. Nažalost. Gledaš svijet oko sebe i shvatiš da povijest nije nešto što ide u jednom smjeru, linearno. Nema toga da stalno idemo prema nekim boljim, pravednijim i ljepšim vremenima. Korak naprijed, dva nazad. Ili ako ste optimist, onda mislite dva naprijed, jedan nazad.

Jeste li razmišljali da film prebacite u sadašnjost? 

Priča filma bi se velikim dijelom mogla i danas dogoditi jer je to univerzalna priča o manipulatorima i zlostavljačima koji znaju prepoznati idealnu žrtvu. To se dogodilo u Slavoniji 60-ih ali se moglo dogoditi i bilo gdje u Hrvatskoj. A i šire. Film je imao svoju brazilsku premijeru, ujedno i svjetsku, na festivalu u Sao Paulu. Komentari potvrđuju da je to priča koja se univerzalno prepoznaje. To je zapravo priča o zajednici, od mikro-zajednice kao što obitelj, preko sela, ali i grada, pa do cijelog društva koje i dalje pada na ispitu podržavanja onih najkrhkijih među nama. Priča o ljudima koji grčevito održavaju uljepšane slike samih sebe i ne prezanju od posezanja za žrtvama kako bi to postigli. Sve to vidimo i susrećemo se s tim i danas. Ali, meni je trebala priča iz prošlosti. Prvo, zato što mislim da su priče iz prošlosti dobar lakmus-papir za detektiranje gdje smo zapravo kao društvo danas, koliko smo se odmakli od prošlosti. A drugi razlog je bio što sam stvarno željela snimiti u svojoj karijeri barem jedan period piece film.

Film je period piece, možete li nam reći nešto više o radu na vizualnom stilu filma, i odlukama koje ste donosili kako bi dočarali Slavoniju 60-ih?

To naše filmsko slavonsko selo jest fiktivno ali nam je ipak bila jako važna autentičnost tog vremena i prostora. Tijekom priprema smo proučavali razdoblje, izgled kuća, i eksterijer i  interijer. Razgovarali smo s ljudima, gledali njihove obiteljske albume fotografija. Šezdesete godine su vrijeme kad se još svakodnevno po slavonskim selima nosila narodna nošnja, ali je to i vrijeme kad se već počinju javljati utjecaji gradske odjeće. Antropolozi bi rekli da tada moda počinje utjecati na antimodu jer je narodna nošnja zapravo antimoda kao što je to i današnji dress-code. Bilo nam je važno da u koncipiranju likova zapravo uvedemo i njihov odnos prema odjeći - koliko drže do tradicije, a koliko se od nje odmiču. A slavonska nošnja je stvarno prekrasna, nakićena, bogata. Svojevrsni seoski barok. Glumice su uživale u kostimima, unatoč velikoj vrućini. 

Čini se da je ovdje i lokacija, Slavonija, na neki način i dodatni lik u filmu? 

Slavonija je jako filmičan kraj, ne samo njena polja, već i kuće i šorovi. Trebalo se ipak pomučiti dok smo konačno pronašli odgovarajuće lokacije poput polja suncokreta koje je tako lijepo u zoru snimio naš direktor fotografije Filip Tot. Isto tako, „sklapanje“ tog našeg sela je bio pravi puzzle, mislim da jedno devet lokacija čini to naše selo. Uglavnom su to sela oko Slavonskog Broda.

„Sveta obitelj“ je ansambl-film, kako je tekao proces podjele uloga?

Podjela uloga mi je, uz montažu, jedna od najdražih faza rada na filmu. Kako je bilo dosta uloga, zamolila sam u jednom trenutku produkciju da mi isprintaju fotografije svih potencijalnih glumaca. Pa sam fotografije slagala na ploču, trebalo je sklopiti obitelji, bračne parove, pa i cijelo selo. U jednom trenutku je to izgledalo poput onih ploča iz kriminalističkih serija, ali s puno veselijim razlogom.

Kako je u središtu priče jedna obitelj i mlada nadničarka koja ulazi u tu obitelj udajom trebalo je prvo toj obitelji koju čine gazda Marko, njegova žena Ana i sin Iva dati filmska lica. Naravno kad „sklapate“ filmsku obitelj onda je važna, pogotovo na filmu, i fizička sličnost. Nikola Đuričko i Ivan Čuić stvarno izgledaju kao otac i sin.

Dugo sam razmišljala o podjeli za ulogu Marka i onda sam se nekako sjetila Nikole Đuričkog. Zapravo je bio malo začuđen da sam mu tu ulogu ponudila, pitao me kako mi je on pao na pamet i rekao da on stvarno ne bi se bi tu ulogu sebi dodijelio jer svakako nije tipična podjela. A ja sam mu rekla: “Pa, baš zato!“  Trebao mi je netko za koga kad ga vidite na početku filma ne bi nikad pomislili što je sve spreman napraviti. 

Za lik Janje sam radila dvodnevnu audiciju, s glumačkim zadacima i probnim snimanjima. To je bila pozivna audicija i za sve glumice koje sam zvala naravno mislim da su dobre glumica. Voljela bih i s njima nekom drugom prilikom raditi. Ali, Luna se najviše uklopila i glumački i fizički u napisani lik. Luna Pilić i Ivan Čuić su mladi glumci, relativno nova lica što mi je isto bilo važno prilikom podjele uloga. Mislim da su baš dobar filmski par.  Zanimljivo će biti pratiti njihove uloge u budućnosti. Volim raditi s novim licima, a jednako tako mi je važno da s glumcima s kojima sam radila ili koje poznajem po nekim njihovim ulogama radim nešto drugačije i nešto novo. Često surađujem s Juditom Franković Brdar, ona u ovom filmu glumi Notu. Volim kad glumci imaju neke nove zadatke, pa je tako ona morala naučiti krojiti i šivati na singerici. Anita Matić Delić je pak imala, za veganku poput nje, dosta težak zadatak - čišćenje kokoši od svih iznutrica i ostalog što bude u utrobu kokoši. Pogotovo kad imate samo tri kokoši pa se za razne širine kadrova onda moraju gurati iznutrice ponovo unutra. Naravno, osim tog anegdotalnog dijela glumačkog posla, treba spomenuti kako smo glumci i ja vrlo studiozno u pripremama  i na probama radili na likovima. To je bilo jako korisno za snimanje ovakvog produkcijski uistinu zahtjevnog filma. Zapravo su oni došli kao već spremni likovi, pogotovo što se tiče dijalekta.

Razmišljate li već o idućem projektu? 

Kako sam samostalna umjetnica već više od 25 godina, neminovno moram imati nove projekte jer isključivo od svojih projekata i živim. Nedavno sam dovršila dokumentarnu seriju u produkciji Fade In-a za HRT pod nazivom „Smeće i ja“ koja tematizira vrlo važnu i aktualnu temu a to je naš odnos prema smeću i otpadu, kako svih nas kao pojedinaca tako i kao zajednice u cjelini. I pišem kriminalističku seriju čija je radnja smještena na Baniju. Glavna junakinja serije ima heterokromiju. Ja znam za dvije glumice u Hrvatskoj koje imaju različitu boju očiju. Bila mi je baš zgodna slučajnost kad sam vidjela na vašoj naslovnici jednu od njih. 

TRENDING

Piše Jelena Veljača: Recenzija filma Barbie - Film koji iz gliba izvlače feminističke parole i koji nameće pitanje 'Zašto se uopće snimao'?
1

Piše Jelena Veljača: Recenzija filma Barbie - Film koji iz gliba izvlače feminističke parole i koji nameće pitanje 'Zašto se uopće snimao'?

Piše Jelena Veljača: Recenzija filma Barbie - Film koji iz gliba izvlače feminističke parole i koji nameće pitanje 'Zašto se uopće snimao'?

Piše Jelena Veljača: sve istine i laži posljednje sezone 'Krune'
2

Piše Jelena Veljača: sve istine i laži posljednje sezone 'Krune'

Piše Jelena Veljača: sve istine i laži posljednje sezone 'Krune'

Piše Maja Krištafor: Slučaj Ivy Snitzer - Zaboravljene žrtve hollywoodskih stereotipa zbog kojih je skoro izgubila život
3

Piše Maja Krištafor: Slučaj Ivy Snitzer - Zaboravljene žrtve hollywoodskih stereotipa zbog kojih je skoro izgubila život

Piše Maja Krištafor: Slučaj Ivy Snitzer - Zaboravljene žrtve hollywoodskih stereotipa zbog kojih je skoro izgubila život

Rasprava u Elle redakciji: Slušate li Aleksandru Prijović?
4

Rasprava u Elle redakciji: Slušate li Aleksandru Prijović?

Rasprava u Elle redakciji: Slušate li Aleksandru Prijović?

Jesmo li uopće svjesni veličine Taylor Swift - pop ikone koja mijenja glazbenu industriju?
5

Jesmo li uopće svjesni veličine Taylor Swift - pop ikone koja mijenja glazbenu industriju?

Jesmo li uopće svjesni veličine Taylor Swift - pop ikone koja mijenja glazbenu industriju?

Piše Jelena Veljača: Trenutno najgledaniji film na Netflixu nevjerojatna je priča koja će vas ostaviti bez daha
6

Piše Jelena Veljača: Trenutno najgledaniji film na Netflixu nevjerojatna je priča koja će vas ostaviti bez daha

Piše Jelena Veljača: Trenutno najgledaniji film na Netflixu nevjerojatna je priča koja će vas ostaviti bez daha

Piše Jelena Veljača: Nolanov 'Oppenheimer' je lako pratiti, a u svojoj jednostavnosti jednom riječju - apsolutno je genijalan
7

Piše Jelena Veljača: Nolanov 'Oppenheimer' je lako pratiti, a u svojoj jednostavnosti jednom riječju - apsolutno je genijalan

Piše Jelena Veljača: Nolanov 'Oppenheimer' je lako pratiti, a u svojoj jednostavnosti jednom riječju - apsolutno je genijalan

Piše Jelena Veljača: 'Depp vs Heard' je jedan vrlo besmislen i licemjeran dokumentarac
8

Piše Jelena Veljača: 'Depp vs Heard' je jedan vrlo besmislen i licemjeran dokumentarac

Piše Jelena Veljača: 'Depp vs Heard' je jedan vrlo besmislen i licemjeran dokumentarac

NE PROPUSTITE

Power couple Ema Luketin i Dušan Petrović: 'Važno je postaviti granice i pronaći ravnotežu'

Power couple Ema Luketin i Dušan Petrović: 'Važno je postaviti granice i pronaći ravnotežu'

elle love talk

Martina Validžić: 'Samo da nisam u ladici, treba me pustiti, onda sam najbolja'

Martina Validžić: 'Samo da nisam u ladici, treba me pustiti, onda sam najbolja'

Elle intervju

Razgovarali smo s Miach: 'Sve se posložilo baš kako je trebalo'

Razgovarali smo s Miach: 'Sve se posložilo baš kako je trebalo'

Elle intervju

Lana Biželj: "Svatko od nas ima ‘nedostatak’, no to je naša najveća snaga"

Lana Biželj: "Svatko od nas ima ‘nedostatak’, no to je naša najveća snaga"

elle magična žena

Autorica serijala 'Na magistrali' Andrea Buča: 'Stres je morao negdje izbiti'

Autorica serijala 'Na magistrali' Andrea Buča: 'Stres je morao negdje izbiti'

elle magična žena

Glumica Dea Maria Računica: 'Svoju sam traumu pretvorila u svoj poziv'

Glumica Dea Maria Računica: 'Svoju sam traumu pretvorila u svoj poziv'

elle magična žena

Veliki intervju s Goranom Bregovićem o slobodi, umjetnosti i gubitku

Veliki intervju s Goranom Bregovićem o slobodi, umjetnosti i gubitku

ekskluzivno: brega

Od Londona do New Yorka: razgovarali smo s perspektivnom dizajnericom Petrom Minjević

Od Londona do New Yorka: razgovarali smo s perspektivnom dizajnericom Petrom Minjević

Na modnoj mapi

Attention

Sadržaj koji želite pogledati sadrži elemente koji mogu imati štetan učinak na maloljetnike. Ako želite spriječiti maloljetne osobe u pristupu takvim sadržajima, koristite program za filtriranje!

Nemam više od 18 godina